Magistrala węglowa bez połączeń pasażerskich

Magistrala węglowa bez połączeń pasażerskich

13 listopada 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy zniknie połączenie ze Zduńskiej Woli do Częstochowy przez Chorzew Siemkowice. To nie jest jedyna zmiana w rozkładzie jazdy pociągów regionalnych w województwie łódzkim: bezpośrednie kursy połączą Łódź z Jelenią Górą i Częstochową, a obsługę trasy Kutno – Poznań przejmą Koleje Wielkopolskie.

Fot. Kasper Fiszer

Wiadomo już, że w rozkładzie jazdy 2012/13 nie będzie pociągów łączących Zduńską Wolę z Częstochową. – Kursy te zostaną wycofane – potwierdza Michał Stilger z biura prasowego Przewozów Regionalnych, które obsługują tę trasę. Obecnie uruchamiane są tam dwie pary pociągów dziennie.

Regres połączeń na „węglówce”

W kilku ostatnich latach ruch pasażerski na magistrali węglowej na południe od Inowrocławia systematycznie malał. Jeszcze w 2008 r. podstawę oferty stanowiły codzienne międzywojewódzkie pociągi osobowe Katowice – Inowrocław, które nie tylko zapewniały obsługę ruchu lokalnego, ale także stanowiły szybkie połączenie Śląska z Kujawami.

W grudniu 2008 r. połączenie zlikwidowano, uruchamiając w zamian pociągi na odcinkach Zduńska Wola – Chorzew Siemkowice – Herby Stare. Ze Zduńskiej Woli na północ wyjeżdżały dwie pary pociągów osobowych Zduńska Wola – Kutno (w Ponętowie zjeżdżały na linię nr 3 łącznicą Ponętów – Zamków), a z Inowrocławia na południe uruchomiono tylko jedną parę pociągów Inowrocław – Babiak. Pomiędzy Babiakiem a Ponętowem ruch pociągów regionalnych zniknął.

Już w trzy tygodnie później skrócono bieg pociągów do Kutna i pozbawiony obsługi został także odcinek Kraski – Ponętów. W grudniu 2010 r. kursy te zlikwidowano całkowicie. W rozkładzie jazdy 2010/11 nie znalazł się też żaden sezonowy pociąg pospieszny łączący Śląsk z nadmorskimi kurortami – w latach poprzednich uruchamiano kilka par takich połączeń. W trasę nie wyjechały też pociągi regionalne relacji Herby Nowe – Chorzew Siemkowice.

Ostatnie kursy

W grudniu 2011 r. odwołany został jedyny kurs z Inowrocławia do Babiaka i ostatnim obsługiwanym codziennymi pociągami pasażerskimi fragmentem towarowej magistrali został odcinek ze Zduńskiej Woli do Chorzewa Siemkowic – Przewozy Regionalne (PR) uruchomiły co prawda też połączenie interREGIO „Bursztyn” z Katowic do Gdyni, ale pociąg ten kursował tylko w wybrane dni maja i czerwca.

W rozkładzie jazdy znalazły się dwie pary pociągów relacji Zduńska Wola – Częstochowa (z Chorzewa kierują się linią nr 146, na której też są jedynymi kursującymi pociągami). Przejazd tej 105-kilometrowej trasy zajmuje ok. 3 godzin. Ostatnim dniem ich kursowania będzie 8 grudnia.

Jedynymi pociągami na linii zostaną liczne składy towarowe – „węglówka” stanowi podstawowe połączenie w ruchu ładunków z Górnego Śląska na Pomorze i z powrotem, a na stacji Zduńska Wola Karsznice znajduje się zaplecze techniczne spółki Tabor Karsznice, która wykonuje przeglądy lokomotyw dla wielu przewoźników prywatnych.

Będą też nowe połączenia

Za niespełna miesiąc na torach województwa łódzkiego pojawią się też pociągi w nowych relacjach. Jak poinformował nas Stilger, PR uruchomią bezpośredni pociąg z Łodzi do Jeleniej Góry (wyjazd z Łodzi o 13:38) oraz dodatkowy kurs do Wrocławia (z Łodzi o 16:07).

Po rocznej przerwie pociągiem REGIO będzie można dojechać bez przesiadek także z Łodzi do Częstochowy (z Łodzi o 8:20, z Częstochowy do Łodzi o 5:40 i 14:40).

Inaczej na międzywojewódzkich

W związku z przejęciem ruchu przez spółki wojewódzkie zmieni się sposób obsługi linii łączących łódzkie ze Śląskiem i z Wielkopolską.

– Pięć par pociągów Koluszki – Częstochowa zostanie skrócone do Radomska – mówi Michał Stilger. Tam podróżni będą mogli przesiąść się do składu Kolei Śląskich. Podobnie będzie w Krzepicach, gdzie skończą bieg pociągi z Wielunia Dąbrowy. Ruch regionalny na linii Kutno – Poznań przejmą natomiast w całości Koleje Wielkopolskie.