ERTMS na odcinku linii E30 na półmetku

ERTMS na odcinku linii E30 na półmetku

28 marca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PKP Polskie Linie Kolejowe przeprowadzą testy systemu ETCS poziomu 2 oraz GSM-R, będącymi częścią ERTMS, czyli Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym.

ERTMS na odcinku linii E30 na półmetku
Fot. Rafał Wilgusiak

Jak przybliżyć polską kolej do międzynarodowych standardów? Rozwiązaniem jest wdrożenie na polskich torach systemu ERTMS, obejmującego zunifikowaną europejską kolejową łączność radiową  GSM-R oraz system bezpiecznej kontroli jazdy pociągu ETCS. Dzięki tym technologiom zwiększy się nie tylko komfort podróżowania, ale przede wszystkim podwyższy się bezpieczeństwo prowadzenia ruchu kolejowego.

Prowadzenie pociągu z wyższymi niż dotąd prędkościami wymaga sygnalizacji kabinowej, ponieważ maszynista nie jest w stanie bezbłędnie dostrzec wszystkich sygnałów i ostrzeżeń znajdujących się przy szlaku. Używając urządzeń ETCS i GSM-R, maszynista może lepiej kontrolować prowadzenie pociągu, ponieważ całą sytuację ruchową ma wyświetloną na monitorze w  kabinie pojazdu. Ponadto otrzymuje od systemu wiele istotnych informacji, m.in. o maksymalnej dopuszczalnej prędkości na danym odcinku czy o zajętości toru przez inne składy. Dzięki temu może odpowiednio reagować i dostosować jazdę pociągu do panujących warunków.

Za kilkanaście miesięcy systemy będą działać na liczącym ponad 84 km odcinku linii kolejowej z Legnicy do Bielawy Dolnej, gdzie zamontowano już eurobalisy będące wyposażeniem ETCS oraz maszty radiokomunikacyjne sytemu GSM-R. Kolejnym krokiem są testy, które zweryfikują prawidłowe funkcjonowanie zamontowanych urządzeń.

– Pierwsze testy ERTMS na linii kolejowej E 30 prowadzone będą na pilotażowym odcinku Okmiany – Bolesławiec – Zebrzydowa. Odcinek ten ma zweryfikować przyjęte założenia dotyczące rozwiązań technicznych i instalacyjno-montażowych – wyjaśnia Ryszard Biernat, kierownik kontraktu z ramienia PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – Testy będą prowadzone według specjalnie opracowanych scenariuszy operacyjnych i przypadków testowych. Jeśli wypadną pomyślnie, na pozostałych odcinkach zostaną przeprowadzone w mniejszym zakresie – dodaje.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która realizuje wdrożenie europejskiego systemu, w dalszej części inwestycji planuje stopniowe uruchomieniu wszystkich systemów na kolejnych odcinkach linii kolejowych, począwszy od 2013 roku. Narodowy Plan Wdrażania Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym przewiduje, że w Polsce planowane jest wdrożenie systemu ETCS na 5 000 km, a GSM-R na 15 000 km linii kolejowych.

System sterowania pociągiem ETCS może występować w trzech różnych poziomach zastosowań. Na odcinku linii kolejowej z Legnicy do Bielawy Dolnej będzie działał ETCS poziomu 2. Jest to system scentralizowany, oparty na podstawowej jednostce, jaką jest centrum sterowania radiowego RBC. Centrum otrzymuje informacje ruchowe z podległego mu obszaru (od kilkunastu do kilkudziesięciu kilometrów), które następnie są analizowane i na podstawie uzyskanych danych RBC przekazuje informacje do pojazdów będących pod jego nadzorem. Informacje te przesyłane są drogą radiową, w wykorzystaniem systemu GSM-R i dotyczą głównie zezwolenia na jazdę i dozwolonej prędkości. Przy takiej konfiguracji systemu ETCS nie jest wymagane stosowanie sygnalizatorów przytorowych – ich użycie jest opcjonalne.

Wdrożenie systemu ERTMS realizowane jest w ramach projektu „Modernizacja Linii Kolejowej E 30, etap II. Pilotażowe wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R w Polsce na odcinku Legnica – Węgliniec – Bielawa Dolna” POIiŚ 7.1-15.1. współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończy się w czwartym  kwartale 2014 roku.