LCS Działdowo: powstają nowe wiadukty i tunele

LCS Działdowo: powstają nowe wiadukty i tunele

17 lipca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Do zakończenia modernizacji linii kolejowej na trasie Warszawa – Gdynia między Mławą a Montowem zostało niespełna dwa lata. Kluczowym elementem projektu na tym etapie jest budowa bezkolizyjnych skrzyżowań dwupoziomowych. Większość z nich jest już w zaawansowanym stadium realizacji.

LCS Działdowo: powstają nowe wiadukty i tunele
Fot. Rafał Wilgusiak

Na blisko 54-kilometrowym odcinku objętym Lokalnym Centrum Sterowania Działdowo zarządca infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe dotychczas zmodernizował 51 km linii kolejowej (w sumie 116 km torów), ponad 103 km sieci trakcyjnej, 5 przejazdów kolejowych oraz 23 perony. Ponadto, wybudowano 33 przepusty oraz oddano do użytku 2 obiekty inżynieryjne - przejścia pod torami w Gralewie i Działdowie.

W Działdowie prace wre

Obecnie szczególnie intensywne prace trwają przy budowie wiaduktu drogowego w ciągu ul. Lidzbarskiej i Małka w Działdowie. Na początku lipca rozpoczęto tam prace przygotowawcze do montażu konstrukcji stalowej ustroju niosącego.

- Prace polegały na wykonaniu docelowych podpór wiaduktu oraz przygotowaniu podparcia tymczasowego, na których w fazie montażu położone zostaną dźwigary stalowe ustroju nośnego wiaduktu – tłumaczy Jerzy Majder, kierownik kontraktu na budowę dwupoziomowych skrzyżowań drogowo - kolejowych na obszarze LCS Działdowo PKP PLK.
Po zakończeniu prac przygotowawczych wykonawca, firma Strabag rozpocznie montaż przęseł, począwszy od strony skrzyżowania z ul. Jagiełły.

W sumie zamontowanych zostanie sześć przęseł wiaduktu. Ich montaż potrwa ok. dwóch tygodni. W następnej kolejności wykonawca przystąpi do wykonania zasadniczego zbrojenia oraz betonowania płyty pomostowej, na której w dalszych etapach budowy wykonane zostaną izolacja, nawierzchnia drogi oraz elementy wyposażenia wiaduktu. Inwestycję współfinansuje samorząd Działdowa.

Roboty przekroczyły półmetek

Równolegle z pracami prowadzonymi w Działdowie prowadzone są intensywne prace a wiaduktach drogowych w Iłowie i Kraszewie, czterech wiaduktach kolejowych w Narzymiu, Mansfeldach, Kisinach i dojeździe do Kurek oraz przejściu dla pieszych pod torami w Działdowie.

Prowadzone są też prace przy budowie dróg objazdowych, które powstają dla zapewnienia płynności ruchu drogowego w poziomie szyn między Mansfeldami a Kisinami. 

- Zaawansowanie niektórych prac przekroczyło już 50 proc. zakresu rzeczowego. Niedawne zamknięcie jednego z torów na odcinku między Iłowem a Działdowem pozwoli rozpocząć roboty na przejściach dla pieszych pod torami w Narzymiu i w ciągu ul. Księżodworskiej ora rozpocząć kolejny fragment budowy wiaduktu kolejowego w Narzymiu – mówi Ireneusz Cichocki, dyrektor projektu modernizacji linii kolejowej E 65/C-E 65 na odcinku Warszawa – Gdynia – obszar LCS Działdowo.

W najbliższych tygodniach rozpocznie się realizacja kolejnych wiaduktów na odcinku między Działdowem i Montowem w Jegli, Turzy Wielkiej, Gralewie i Katlewie, a przed końcem roku w wznowione  zostaną roboty na rozpoczętych, a nieskończonych czterech wiaduktach w Mławie, Mławce i Iłowie –Osadzie.

W sumie na odcinku Iłowo – Montowo (obszar LCS Działdowo) zaplanowano budowę 10 wiaduktów kolejowych, ośmiu wiaduktów drogowych oraz ośmiu przejść dla pieszych. Na całej trasie między stolicą a Trójmiastem powstanie ponad 100 takich obiektów. Celem ich budowy jest poprawa bezpieczeństwa zarówno pieszych, kierowców pojazdów, jak również samego ruchu kolejowego. Po zakończeniu inwestycji ruch drogowy zostanie przeniesiony na wiadukty, co umożliwi pociągom jazdę z prędkością 160 km/h i wyższą. Całkowity koszt inwestycji wynosi 50 mln zł.