Tegoroczne lato obfituje w wysokie temperatury, które dają się we znaki również osobom podróżującym koleją. Obecnie PKP Intercity dysponuje niemal 500 wagonami wyposażonymi w klimatyzację.
Klimatyzacja jest standardem w nowym i modernizowanym taborze przewoźnika, który zostanie zakupiony w ramach programu inwestycyjnego na kwotę ponad 4 mld zł.
PKP Intercity uruchamia codziennie ponad 300 pociągów zestawionych z ok. 1400 wagonów. W klimatyzację jest wyposażonych około 450 wagonów oraz 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74 (przeliczeniowo 40 wagonów). Klimatyzowany tabor kursuje w pociągach kategorii Express InterCity, jak również w wybranych pociągach Twoich Linii Kolejowych (TLK). System klimatyzacji jest włączany automatycznie przy temperaturze 22°C.
Podczas lipcowej fali upałów, kiedy temperatury sięgały nawet 35°C, PKP Intercity odnotowało 129 przypadków awarii klimatyzacji. Problemy pojawiły się również w pociągach międzynarodowych - 12 usterek w wagonach Deutsche Bahn i 8 w wagonach Kolei Czeskich.
- W sytuacji, kiedy dochodzi do awarii klimatyzacji w danym wagonie kierownicy pociągów mają obowiązek przesadzić pasażerów do innych wagonów. Jeśli nie ma takiej możliwości ze względu na wysoką frekwencję w pociągu, podróżnym rozdawane są zimne napoje – mówi Zuzanna Szopowska, rzecznik PKP Intercity.
PKP Intercity aktualnie realizuje projekty taborowe na kwotę ponad 4 mld zł. W poczynionych i planowanych inwestycjach przewoźnik uwzględnił wyposażenie wagonów w automatyczną klimatyzację. System klimatyzacji przewidziano m.in. w 218 wagonach kursujących na trasie
Przemyśl-Szczecin, 25 wagonach dla relacji Wrocław-Gdynia oraz 20 składach zespołowych kategorii Express InterCity Premium.
- W 2015 r. około 70% taboru PKP Intercity będą stanowić nowe i zmodernizowane składy. To będzie duża, pozytywna zmiana w komforcie podróżowania naszych pasażerów - dodaje Zuzanna Szopowska.