Kiedy 200 km/h na E 65?

Kiedy 200 km/h na E 65?

04 sierpnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Na linii E 65 rozpoczęły się prace związane z budową nowych podstacji trakcyjnych umożliwiających podniesienie prędkości pociągów do 200 km/h. Pierwsze składy będą mogły pojechać z taką prędkością dopiero od połowy 2015 r.

Fot. Rafał Wilgusiak

Większość prac związanych z modernizacją układu zasilania linii kolejowych PKP Energetyka zamierza wykonać własnymi siłami. Wyjątkiem są prace budowlane, które spółka zleca podmiotom zewnętrznym. 

Tomasz Besztak, pełnomocnik zarządu PKP Energetyki ds. eksploatacji i rozwoju sieci, zapewnia, że  zostały już rozstrzygnięte zamówienia na dostawę najważniejszych podzespołów do podstacji trakcyjnych, takich jak: zespoły prostownikowe, rozdzielnie średniego napięcia prądu przemiennego, rozdzielnie 3 kV prądu stałego i kabiny sekcyjne wraz z wyposażeniem. W maju rozstrzygnięto przetarg na modernizację podstacji trakcyjnych Ciechanów, Działdowo, Tuczki, Iława, Miłobądz, Gdańsk Południe, Gdynia Cisowa, Pruszcz Gdański, Gdynia Orłowo i Świercze. W czerwcu zaś na modernizację podstacji Mikołajki Pomorskie i budynku kabiny sekcyjnej Gdynia Stocznia. Zwycięskie oferty na gruntowne remonty podstacji opiewają na kwoty od 1,07 do 1,52 mln zł netto, natomiast przebudowa kabiny sekcyjnej w Gdyni będzie kosztowała 220 tys. zł.

- Aktualnie trwają prace na pięciu modernizowanych obiektach. Są to podstacje w Gdyni Orłowie, Pruszczu Gdańskim, Iławie, Działdowie i Świerczach – mówi Dariusz Drozdowski, kierownik projektu ds. modernizacji sieci trakcyjnej z Zakładu Północnego PKP Energetyki.
Łącznie do budowy i modernizacji przewidziano na tej linii 33 obiekty energetyczne.

Rzecznik prasowy PKP Energetyki Monika Żychlińska zapewnia, że prace prowadzone są bez opóźnień.

Natomiast Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK dodaje:

- Na linii E 65 planujemy osiągnąć prędkość w przedziale 170-200 km/h na  blisko 45 proc. jej długości. Odcinki, które na pewno będzie można pokonać do 200 km/h, to Nasielsk-Mława, Malbork-Tczew i Tczew -Pruszcz Gdański.

Kiedy prędkość ta będzie osiągalna?

- Po zakończeniu instalacji ERTMS – informuje Maciej Dutkiewicz. - Wykonawca, zgodnie z umową, ma 28 miesięcy na realizację kontraktu od momentu podpisania umowy, czyli do połowy 2015 r. – dodaje.

Oznacza to, że na linii z Warszawy do Trójmiasta pociągi Pendolino będą mogły przekroczyć 160 km/h dopiero pół roku po rozpoczęciu kursowania, które PKP Intercity planuje na grudzień 2014 r.