Podczas piątkowego głosowania Sejm poparł cztery senackie poprawki do nowych przepisów ustawy o transporcie kolejowym. Zmiany polegają na dostosowaniu polskiego prawa do przepisów Unii Europejskiej.
W ustawie określono, że warunkiem dopuszczenia do eksploatacji budowli i urządzeń, mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego, jest uzyskanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji wydanego dla pierwszego ich egzemplarza. Decyzje w sprawach dotyczących wydania, odmowy lub cofnięcia świadectwa podejmuje Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Kolejne egzemplarze danego typu budynków lub urządzeń będą dopuszczane do eksploatacji na podstawie odpowiedniej deklaracji zgodności z pierwszym egzemplarzem wydawanej przez producenta.
Nowe przepisy wprowadzają też zmianę sposobu wyboru podmiotów, które przeprowadzają badania techniczne niezbędne do wydania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji określonych typów urządzeń, budowli i pojazdów kolejowych. Prowadzenie działalności polegającej na wykonywaniu badań technicznych będzie wymagać uzyskania zgody Prezesa UTK.
Ponadto, nowelizacja doprecyzowuje zadania Prezesa UTK w zakresie certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdu kolejowego w odniesieniu do wagonów towarowych oraz podmiotów zajmujących się utrzymaniem tych wagonów. Certyfikaty wydane podmiotom odpowiedzialnym za utrzymanie pojazdu kolejowego w innych krajach UE będą ważne również w Polsce.