Zdaniem Krzysztofa Niemca, wiceprezesa zarządu Track Tec towarowi przewoźnicy kolejowi powinni szukać nowych kierunków rozwoju, aby kolej mogła efektywnie konkurować z branżą samochodową. Gdzie zacząć poszukiwania? – Bezsprzecznie na wschodniej granicy UE, na styku kolei 1435/1520 mm - wyjaśnia Krzysztof Niemiec.
Transport samochodowy, z 46 proc. udziałem, dominuje w przewozach towarów w krajach UE. Morzem przewożonych jest 37 proc. ładunków a koleją tylko 10,2 proc.
- Obserwujemy jednocześnie niepokojące zjawisko systematycznego pogarszania się relacji w transporcie lądowym – mówi wiceprezes Track Tec. W przypadku Polski przedstawia się ona następująco:
kolej /tony/ | samochody /tony/ | |
2007 r. | 245,3 mln | 1 213 mln |
2012 r. | 230,8 mln | 1 669 mln |
Tak więc w ciągu 5 lat przewozy samochodowe w naszym kraju wzrosły o ponad 450 mln ton przy spadku kolejowych.
Proces ten przebiega w sytuacji, gdy UE w Białej Księdze stwierdza, że trzeba wprowadzić nowe rozwiązania w transporcie tak, aby kolej mogła efektywnie konkurować i odgrywać większą rolą w transporcie na średnie i duże odległości.
Gdzie zatem szukać towarów dla kolei? - Bezsprzecznie na wschodniej granicy UE, na styku kolei 1435/1520 mm – podkreśla Krzysztof Niemiec. - O eksport rosyjski będzie bardzo trudno – tu dominują przewozy przez rosyjskie porty oraz niektóre kraje bałtyckie. Nie można tu jednak nie próbować powalczyć o te towary. Większe szanse są na realizowanie do Polski i w tranzycie towarów z Dalekiego Wschodu.
Oferta kolejowych przewoźników musi być jednak zdecydowanie bardzie atrakcyjna od obecnej.
- Chodzi nie tylko o warunki cenowe, ale i o udrożnienie dla przewozów kolejowych wschodniej granicy Polski. Dzisiaj jest to jeszcze „drugi chiński mur” zbudowany z przepisów /często sprzed 50 lat/, praktyki i przyzwyczajeń z poprzedniego wieku, mnogości procedur, słabego współdziałania służb granicznych, zapóźnień w infrastrukturze czy w końcu w śladowym wykorzystaniu nowoczesnych technologii, w tym narzędzi informatycznych – tłumaczy wiceprezes Track Tec.
- Jeżeli więc konferencja CBFT przybliża do rozwiązania choćby jednego problemu na styku kolei 1435/1520 mm, to oznaczać będzie, że warto ją organizować i w niej uczestniczyć – dodaje Krzysztof Niemiec.