Pesa stworzy dla KM pierwszego w Polsce piętrusa?

Pesa stworzy dla KM pierwszego w Polsce piętrusa?

06 lutego 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W przetargu Kolei Mazowieckich na dostawę 20 wagonów piętrowych, dwóch wagonów sterowniczych i dwóch lokomotyw do formowania składów typu push-pull, Pesa zaoferowała własny tabor, który (częściowo) jest dopiero na deskach kreślarskich.

Fot. Michał Wójcicki

Dziś nastąpiło otwarcie ofert w przetargu na dostawę piętrowego taboru dla Kolei Mazowieckich. Samorządowy przewoźnik od lat z powodzeniem eksploatuje wagony piętrowe kanadyjskiego Bombardiera, wykorzystywane w składach typu push-pull z lokomotywami Traxx tego samego producenta. Pociągi push-pull charakteryzują się tym, że zastosowane w nich lokomotywy mogą nie tylko ciągnąć skład, ale też pchać pociąg sterowany z kabiny maszynisty zamontowanej w wagonie sterowniczym. Dzięki temu systemowi lokomotywa nie musi manewrować, aby zmienić kierunek jazdy.

Zmodyfikowany projekt

Wydawało się naturalne, że potencjalnym dostawcą kolejnych lokomotyw oraz piętrowych wagonów sterowniczych i środkowych ponownie zostanie Bombardier Transportation. Okazuje się, że nie musi się tak stać. Kanadyjski producent tym razem nie wziął udziału w przetargu. Oferty złożyły tylko firmy Pesa i Newag. Oferta Pesy jest tańsza i ma szansę na wygraną, gdyż mieści się w cenie możliwej do zaakceptowania przez zamawiającego. Pesa zaoferowała wagony, które jeszcze nie istnieją, ale mogą powstać.

- Wagony piętrowe zostały zaprojektowane przez nasze biuro projektowe kiedy ubiegaliśmy się o dostawę piętrowych zespołów trakcyjnych dla PKP Intercity. Na potrzeby przetargu KM zmodyfikowaliśmy projekt, ponieważ wagony środkowe i sterownicze muszą być kompatybilne z posiadanym przez przewoźnika taborem Bombardiera – tłumaczy Maciej Maciejewski, dyrektor marketingu rynku krajowego w Pesie. - Wraz z nimi, aby zaoferować przewoźnikowi gotowe składy typu push-pull zaoferowaliśmy lokomotywy serii Gama – dodaje.

Jeśli oferta bydgoskiego producenta okaże się wiążąca i wygra z ofertą Newagu, Pesa wyprodukuje dla Kolei Mazowieckich pierwszy polski wagon piętrowy, a także pierwszy w naszym kraju skład typu push-pull.

Bez własnego projektu

Według nieoficjalnych informacji Newag zaoferował Kolejom Mazowieckim tabor Bombardiera. Nie udało się nam tego jeszcze potwierdzić zarówno w Newagu i w Bombardier Transportation. Wiele wskazuje, że informacja jest prawdziwa. W 2013 r. Newag oferował tramwaje Bombardiera w przetargu dla MPK Kraków.