Kolejowa operacja wodno-lądowa na Odrze we Wrocławiu

Kolejowa operacja wodno-lądowa na Odrze we Wrocławiu

24 lutego 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W miniony weekend odbył się demontaż drugiego stalowego, ważącego ponad 200 ton, przęsła mostu na Odrze. Przeprawa kolejowa łączyła osiedle Popowice z Osobowicami. To największe takie przedsięwzięcie kolejowe we Wrocławiu. Wszystko w ramach kolejnego etapu modernizacji linii kolejowej z Wrocławia do Poznania.

Kolejowa operacja wodno-lądowa na Odrze we Wrocławiu
Fot. PKP PLK

Akcja na Odrze uzależniona była od panujących warunków atmosferycznych. Istniała obawa, że warunki pogodowe mogą popsuć szyki budowlańcom, ale w niedzielę most był ju zdemontowany, leżał na jednym z brzegów.

Cała operacja wymagała ogromnej precyzji. Konstrukcja oparta na przyczółku i filarze pomiędzy stacją Wrocław Popowice i przystankiem Wrocław Osobowice została z jednej strony umocowana na barce i przetransportowana przez Odrę. Operacja wodno-lądowa rozpoczęła się w sobotę i trwała około doby. Podobna akcja miała miejsce w grudniu 2012 r., kiedy to demontowano przęsło w drugim torze. Pierwsze nowe przęsło połączyło Osobowice z Popowicami wiosną 2013 roku. Po wykonaniu pozostałych prac odbudowana „część” mostu przejęła ruch pociągów.

Nową przeprawę, w miejscu demontowanego przęsła, stworzą 2 przęsła stalowe o łącznej długości 131 m i żelbetowa konstrukcja na 27 odnowionych i wzmocnionych filarach. Ze względu na wymagania przeciwpowodziowe będzie wyższa o 35 cm od poprzedniej. Prace przygotowawcze do rozpoczęcia montażu nowej przeprawy rozpoczną się w marcu. Cały most powinien być gotowy w lipcu 2014 r. Jego modernizacja będzie kosztowała ok. 41 mln zł.

Modernizacja linii kolejowej E 59  na odcinku Wrocław - granica województwa dolnośląskiego obejmuje poza odrzańskim mostem około 100 obiektów inżynieryjnych. Ponadto linia kolejowa będzie wyposażona w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji kolejowej oraz urządzenia kontroli stanów awaryjnych taboru kolejowego. Na trasie powstają nowe przejścia podziemne, perony wyposażone w windy i pochylnie dla osób niepełnosprawnych oraz systemy informacyjne dla podróżnych.

Po modernizacji linii E 59 na odcinku Wrocław – granica województwa dolnośląskiego pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Podróż najszybszym pociągiem z Wrocławia do Poznania skróci się i zajmie około 1 h 40 min.

Inwestycję pn. „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań, Etap II - odcinek Wrocław – granica województwa dolnośląskiego” realizuje Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, a współfinansowana jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Szacowany koszt całkowity przedsięwzięcia to 1 mld 522 mln PLN. Zakończenie projektu przewidziane jest w 2015 roku.