Transport kolejowy ma duży wpływ na rozwój gospodarczy kraju, jednak oczekiwania przedsiębiorstw i spółek kolejowych nieco się rozmijają. O tym, co utrudnia współpracę biznesu i firm transportowych dyskutowano podczas konferencji Kolej a Gospodarka w Ministerstwie Gospodarki.
Katowicki Holding Węglowy ma problemy we współpracy ze spółkami kolejowymi. Kopalnie nie mają zapewnionego transportu węgla do odbiorców. Andrzej Pukocz, dyrektor w KHW, informuje, że przez kolej spółka musi płacić kary, a kolejarze umywają ręce, zasłaniając się przepisami wewnętrznymi. – Jeśli nic w tej sprawie się nie zmieni, sytuacja będzie tragiczna – zapowiada Pukocz.
Obserwatorzy branży kolejowej dziwią się, że rząd nie realizuje polityki rozwoju kolei. Ireneusz Gójski, szef zespołu doradców Izby Gospodarczej Transportu Lądowego, informuje, że w strategii rozwoju transportu jest napisane, że w 2020 r. przewozy spadną poniżej 10 proc. - Minister odpowiadający za strategię uważa, że to jest w porządku. W strategii nie ma żadnego sposobu na rozwiązanie tego problemu. To nie stategia rozwoju, tylko stagnacji kolei – mówi Gójski.
Ekspert IGTL wskazuje przykład na rozminięcie się kolei i biznesu. Amazon zamierza zatrudnić w Polsce ok. 5 tys. ludzi w Poznaniu i Wrocławiu. Towary będą dowożone do obu lokalizacji z portu w Gdańsku. Ale koleją nie będzie docierała ani jedna przesyłka. Powód? Most łączący port morski z lądem jest dopiero budowany.
Zdaniem Ireneusza Gójskiego jest jednak szansa na poprawę sytuacji kolei. Jest nią przygotowywany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju Krajowy Program Kolejowy. - Pojawia się szansa na jednolity program w zakresie transportu kolejowego, który obejmie wszystkie podmioty i wszystkie źródła finansowania. Mam nadzieję, że program kolejowy umożliwi skok do przodu w zakresie sieci sprawnego transportu kolejowego – dodaje Gójski.
Konferencja Kolej a Gospodarka odbywa się w Ministerstwie Gospodarki. Jej organizatorem jest KOW media&marketing, wydawca Kuriera Kolejowego.
Zbiorcza relacja z konferencji ukaże się w dwutygodniku Kurier Kolejowy.