ŁKA: pierwsze sześć Flirtów dotarło do Łodzi

ŁKA: pierwsze sześć Flirtów dotarło do Łodzi

30 kwietnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Łódzka Kolej Aglomeracyjna zaprezentowała dziś pierwszych sześć dwuczłonowych jednostek Flirt. Jedne z najnowocześniejszych składów regionalnych w Polsce zaczną obsługiwać ruch na trasie do Sieradza za półtora miesiąca. Dostawy kolejnych czternastu pociągów Stadlera dla ŁKA zakończą się w czerwcu przyszłego roku.

Fot. Kasper Fiszer

Łódzka Kolej Aglomeracyjna odebrała już pierwsze sześć zespołów Flirt III. Spółka testuje swoje nowe składy w tymczasowej bazie na łódzkim Olechowie, a dziś pokazała je łodzianom. Uroczysta prezentacja odbyła się na dworcu Łódź Kaliska, który w pierwszym okresie działalności wojewódzkiego przewoźnika będzie najważniejszym przystankiem na mapie ŁKA. 15 czerwca ruszą stąd pociągi aglomeracyjne do Sieradza, we wrześniu – do Zgierza i Łodzi Widzewa, a w dalszej kolejności do Kutna i Łowicza.

Flirty są pierwszymi pociągami samorządowej spółki. ŁKA kupiła łącznie 20 jednostek, które mają być dostarczone do Łodzi w kilku partiach do czerwca 2015 roku. To pierwszy tak duży zakup składów regionalnych do obsługi połączeń regionu łódzkiego – dotychczas urząd marszałkowski kupił tylko jeden fabrycznie nowy pojazd.

Krótkie pociągi do łączenia w długie składy

Nowe zespoły trakcyjne są dwuczłonowe. Ma to pozwolić na uruchamianie mniej obciążonych połączeń obsługiwanych pojedynczym Flirtem i pociągów o wysokiej frekwencji zestawionych ze składów podwójnych. lub potrójnych. Jedna jednostka zabierze 120 pasażerów na miejscach siedzących (w tym 20 na krzesłach składanych) i kolejne 158 osób na miejscach stojących.

Składy są wyposażone w biletomaty i czytelny system informacji audiowizualnej. Podróżni skorzystają z bardzo przestronnej toalety z przewijakami dla matek niemowląt, będą mogli też wygodnie przewieźć rower. Wnętrze jest bardzo dobrze wytłumione. – To wysokiej klasy mercedesy wśród pociągów – oceniła Marta Markowska, rzecznik Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Dziś w obrębie stacji, od czerwca po regionie

Na towarzyszącej prezentacji konferencji prasowej prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Andrzej Wasilewski zapewnił, że spółka chce stworzyć nową jakość kolei w regionie nie tylko dzięki nowym składom. – Nasze pociągi mają być punktualne i częste. ŁKA współpracuje z największymi pracodawcami regionu. Chcemy też przybliżyć łodzianom i mieszkańcom innych miejscowości nasz ciekawy region, ułatwiając podróżowanie po nim – mówił.

Uroczystość przyciągnęła wielu łodzian, parlamentarzystów z województwa i samorządowców miast, przez które mają biec trasy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Spotkanie było dla nich wszystkich okazją do pierwszej krótkiej podróży najnowszymi pociągami. Skład trzech flirtów kursował jednak tylko w obrębie stacji.

Nowy tabor ze środków europejskich

Marszałek województwa Witold Stępień podkreślał dużą rolę unijnych dotacji w organizacji spółki. Koszt całego projektu obejmujący także budowę zaplecza technicznego na łódzkim Widzewie to niemal 460 mln zł. Inwestycja jest dofinansowana z funduszu Infrastruktura i Środowisko.

Fot. Kasper Fiszer