Pendolino przeszło testy współpracy z urządzeniami srk

Pendolino przeszło testy współpracy z urządzeniami srk

08 września 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W ubiegłą sobotę, 6 września na szlakach Kostrzyn Wielkopolski - Swarzędz, Swarzędz - Poznań Wschód, Poznań Górczyn - Palędzie oraz Szczaniec – Świebodzin pojazd ED250 przechodził badania sprawności hamulców oraz ich oddziaływania na urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Fot. pngbsto, Youtube

Testy polegały na wykonaniu próbnego hamowania składu ED250 (hamowanie elektropneumatyczne i hamulcem szynowym magnetycznym). Skład rozpędzano do 160 km/h w pierwszym etapie i do 60 km/h - w drugim. Podczas prób dokonywano pomiaru długości drogi hamowania, sprawdzano czas od rozpoczęcia hamowania do rozpoczęcia hamowania przez hamulce szynowe.

Próby hamulców magnetycznych ED250 polegały na hamowaniu z prędkości 160 km/h do 40 km/h, a dalej z 160 km/h do zatrzymania. Po wszystkich testach przeprowadzono oględziny stanu infrastruktury i składu ED250, a także dokonano rejestracji wskazań stanu urządzeń srk.

Oprócz tego, na odcinku Poznań Górczyn - Palędzie wykonywano próby hamulców magnetycznych. Tutaj również rozpędzano skład do 160 km/h i przeprowadzano hamowanie z wykorzystaniem hamulca elektropneumatycznego i elektrodynamicznego do 40 km/h.

Jak wyjaśnił nam zarządca infrastruktury, jazdy, które się odbyły były typowe przy wprowadzaniu nowego taboru.

- Są to przejazdy związane z obserwacją współpracy składu z urządzeniami torowymi sterowania ruchem kolejowym – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych.

Testy nie mają nic wspólnego z procesem dopuszczenia do ruchu prowadzonym przez producenta Pendolino. – Wniosek złożony do Urzędu Transportu Kolejowego dotyczący homologacji jest kompletny i zamknięty – zapewnia Marek Gawroński, rzecznik Alstomu.

Poniżej prezentujemy film przedstawiający testy ED250 (źródło: YouTube).

- Obecnie w Polsce znajduje się 14 z 20 pojazdów Pendolino. Pojazdy są oznaczone numerami od 02 do 015 - powiedziała nam Marta Ziemska z PKP Intercity.

Pierwotny harmonogram projektu przewidywał przekazanie przez producenta pierwszych pociągów z pełną dokumentacją (czyli homologacją UTK) 6 maja, czyli zakładał 7 miesięcy na przygotowanie składów do jazdy z pasażerami. Obecnie, jeśli Alstom uzyska decyzję Urzędu Transportu Kolejowego w połowie września, czas ten skróci się niemal trzykrotnie.

Każdy skład wymaga odbioru technicznego, który będzie polegał na sprawdzeniu zgodności pociągu z dokumentacją i zamówieniem (etap statyczny) oraz sprawdzeniu pociągu w ruchu (etap dynamiczny).

Jest to standardowe działanie, którego celem jest eliminacja wszelkich możliwych usterek i właściwe wdrożenie nowych pojazdów do ruchu pasażerskiego. Z tego względu PKP Intercity przygotowało rozwiązanie zakładające wykorzystanie w grudniu 17 pojazdów. Pociągi pojadą we wszystkich planowanych relacjach, czyli z Warszawy do: Trójmiasta, Krakowa, Katowic i Wrocławia. Obsłużą połączenia cieszące się największym zainteresowaniem.

Film przedstawiający testy ED250 użytkownika railzg: