Kraków: łącznica z Zabłocia na Krzemionki gotowa w 2017 r.

Kraków: łącznica z Zabłocia na Krzemionki gotowa w 2017 r.

21 stycznia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Przewidywana do realizacji w latach 2012-2016 budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki zakończy się rok później – poinformował resort infrastruktury w odpowiedzi na zapytanie poselskie. Powodem jest przedłużająca się procedura przetargowa.

Kraków: łącznica z Zabłocia na Krzemionki gotowa w 2017 r.
Fot. Zygmunt Put, Wikimedia

Postępowanie przetargowe na wykonanie robót budowlanych dla przedmiotowego zadania zostało wszczęte w połowie 2014 r. i przebiega dwuetapowo. W listopadzie 2014 r. ogłoszono wyniki pierwszego etapu przetargu, w ramach którego wybrano do dalszego udziału w postępowaniu oferty złożone przez 5 wykonawców. Od wyników pierwszego etapu przetargu zostały wniesione 3 odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Jedno z przedmiotowych odwołań zostało odrzucone ze względu na braki formalne. Dwa pozostałe odwołania czekają na rozpatrzenie.

Jak wyjaśnia Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, drugi etap postępowania przetargowego rozpocznie się niezwłocznie po uprawomocnieniu się wyników pierwszego etapu. PKP PLK planuje zakończenie procedury przetargowej i podpisanie umowy z wybranym wykonawcą do końca I kwartału 2015 r.

Planowany termin zakończenia budowy łącznicy w Krakowie to 2017 r. – podaje resort. Szacowany koszt całkowity projektu wynosi ok. 330 mln zł.

Przedmiotowa linia kolejowa, choć liczy tylko 2,5 km długości, jest kluczową inwestycją na terenie Krakowa. Obecny układ sieci kolejowej dla pociągów jadących w kierunku południowym, m.in. do Zakopanego, wymusza zmianę kierunku jazdy na stacji Kraków Płaszów. Wybudowanie łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki umożliwi bezpośrednią jazdę pociągów na trasie Kraków Główny – Skawina i dalej do Zakopanego i Oświęcimia. Łącznica Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki dzięki ominięciu stacji Kraków Płaszów - pozwoli na skrócenie przejazdu pociągów dalekobieżnych o 12-15 minut z i do Zakopanego. Z kolei o dodatkowe 20 minut krócej pojedziemy po wybudowaniu łącznicy w Suchej Beskidzkiej.

Pierwotnie inwestycja w Krakowie miała zostać przeprowadzona w latach 2012-2016. Ale, obecnie w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju toczą się prace nad aktualizacją „Wieloletniego programu inwestycji kolejowych do roku 2015 r.” określającego rzeczowy i finansowy zakres inwestycji.

Urzędnicy tłumaczą konieczność przeprowadzenia aktualizacji m.in. potrzebą urealnienia kosztów i harmonogramów realizacji poszczególnych projektów. Ponadto w związku z przesunięciem poza 2015 r. terminu zakończenia wybranych przedsięwzięć projekt aktualizacji WPIK uwzględnia wykaz zadań fazowanych, tj. rozpoczętych w perspektywie finansowej na lata 2007–2013 i kontynuowanych w perspektywie finansowej na lata 2014–2020. Wśród projektów fazowanych znajduje się budowa łącznicy w Krakowie. Zgodnie z przyjętymi założeniami w ramach POIiŚ na lata 2007–2013 przygotowana zostanie dokumentacja oraz przeprowadzony zostanie wykup gruntów, natomiast w ramach POIiŚ na lata 2014–2020 planuje się realizację robót budowlanych.