Szybciej i bezpieczniej koleją w Śląskiem

Szybciej i bezpieczniej koleją w Śląskiem

27 lutego 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Szybszy transport towarów na północ Polski, skrócenie czasu podróży z Warszawy do Katowic do 2,5 godziny oraz 10 odnowionych peronów – to najważniejsze efekty rewitalizacji czterech linii na odcinku z Zawiercia przez Dąbrowę Górniczą Ząbkowice do Jaworzna Szczakowej, w ramach której wymieniono ponad 90 km torów.To inwestycje o wartości blisko 400 mln zł.

Fot. PKP PLK

Wśród głównych zadań realizowanych w województwie śląskim na zlecenie PKP PLK jest rewitalizacja czterech linii na odcinku z Zawiercia przez Dąbrowę Górniczą Ząbkowice do Jaworzna Szczakowej. Trasa pełni kluczową funkcję komunikacyjną w skali kraju – stanowi obwodnicę towarową Zagłębia Dąbrowskiego i Górnego Śląska. Przywrócenie prędkości rozkładowej na dwóch liniach przeznaczonych do transportu ładunków pozwoliło na zdecydowane zwiększenie przepustowości, a co za tym idzie szybszy i sprawniejszy transport towarów na północ Polski.

Z efektów odnowienia infrastruktury między Zawierciem a Jaworznem Szczakową korzystają również pasażerowie. Od 14 grudnia ub. roku pociągi pasażerskie kursują tą trasą z prędkością 120 km/h. Dla klientów kolei oznacza to oszczędność czasu. Dzisiaj przejazd z Warszawy do Katowic wynosi niewiele ponad 2,5 godziny. Korzyści odczuli również podróżni pociągów regionalnych, którzy mają do dyspozycji 10 odnowionych peronów (Łazy – 2, Wiesiółka – 2, Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – 2, Sosnowiec Maczki – 2, Chruszczobród, Dąbrowa Górnicza Sikorka). Obiekty zyskały nowe nawierzchnie peronowe, wyposażono je w wiaty, ławki, kosze i tablice informacyjne. Zamontowano także nowe oświetlenie i nagłośnienie.

W zakresie podwyższenia poziomu bezpieczeństwa PKP PLK wymieniła 159 rozjazdów, które są kluczowym elementem torowiska i odpowiadają za sprawny i bezpieczny ruch pociągów. Ponadto w ramach inwestycji wyremontowano 57 obiektów inżynieryjnych oraz wykonano remont 9 przejazdów kolejowo-drogowych.

Rewitalizacja czterech linii kolejowych nr 1, 133, 160 i 186 na odcinku z Zawiercia do Jaworzna kosztowała 395,3 mln zł brutto. Prace w ramach inwestycji są na finiszu – trwa remont ostatniego peronu w Łazach i ostatnie prace na linii nr 133. Na 2016 r. zaplanowano remont trasy łączącej Zawiercie z Częstochową, co pozwoli wykorzystać w pełni efekty odnowionej linii z Częstochowy do Koluszek.

Na terenie Śląska PKP PLK prowadzą również inne inwestycje. W Gliwicach przebudowywane są perony, przejścia podziemne i tory wokół stacji. Zmieniła się już Częstochowa Stradom, gdzie na peronach postawiono nowe ławki i wiaty oraz zainstalowano systemem informacji wizualnej. Trwa również rewitalizacja linii kolejowych nr 143 i 272, które łączą Śląsk i Wielkopolskę. Po zakończeniu robót przejazd między Poznaniem a Katowicami skróci się z 6 godzin do 4 godzin i 30 minut.