Powstanie nowy bilet aglomeracyjny w Trójmieście?

Powstanie nowy bilet aglomeracyjny w Trójmieście?

27 maja 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Mieszkańcy Trójmiasta zwrócili się do władz o wdrożenie na wzór Warszawy lub Londynu nowego biletu metropolitalnego. Bilet miałby uprawniać do przejazdu trójmiejskimi autobusami, tramwajami, SKM oraz PKM.

Powstanie nowy bilet aglomeracyjny w Trójmieście?
Fot. Piotr Celiński

„Autobusy, tramwaje czy pociągi to nasze codzienne środki transportu, bez których ciężko się obyć, a mnogość taryf i biletów wprowadza wśród użytkowników dezorientację, naraża na niepotrzebne koszty oraz utratę cennego czasu. Niestety obecna rzeczywistość bywa frustrująca i zniechęcająca do korzystania z transportu publicznego. Bardzo poważnym problemem jest zwłaszcza konieczność kasowania innych biletów w każdym środku transportu (np. przy przesiadce z autobusu na pociąg SKM)” – czytamy w petycji pasażerów Obszaru Metropolitalnego Trójmiasta (OMT).

Funkcjonujący aktualnie bilet metropolitalny, wydawany przez Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej (MZKZG) nie spełnia ich oczekiwań, gdyż jest dostępny w nielicznych punktach, a cena biletu jest zdecydowanie za wysoka.

Bilet miesięczny dla osoby dorosłej na całą komunikację zbiorową (ZTM Gdańsk+ZKM Gdynia+MZK Wejherowo+SKM+PR) kosztuje dziś 220 zł.  Z kolei krótkoterminowe bilety czasowe występują jedynie w wymiarze 24-godzinnym. Wobec tego pasażerowie incydentalni, którzy chcieliby skorzystać z kilku środków transportu, nie są skłonni by przesiąść się z samochodu do komunikacji publicznej.

„Uważamy, że jedynym rozsądnym i służącym dobru mieszkańców obszaru metropolitalnego rozwiązaniem jest pełna integracja proponowana przez MZKZG. Zakłada ona utworzenie wspólnego, jednolitego, systemu biletu elektronicznego, obejmującego wszystkie środki transportu miejskiego, jak również pociągi SKM, Przewozów Regionalnych i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przedsięwzięcie to wymaga wyposażenia pojazdów transportu miejskiego w czytniki biletów” – tłumaczą autorzy petycji.

Zdaniem pasażerów OMT utworzenie takiego nowego systemu jest możliwe dzięki 85-procentowemu wsparciu finansowemu ze środków mechanizmu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Według Huberta Kołodziejskiego, przewodniczącego Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej pomysł nie jest nowy, ale drogi.

– Takie rozwiązanie wymagałoby dopłaty kilkudziesięciu milionów złotych. Bardziej prawdopodobne jest wprowadzenie dodatkowych, uniwersalnych biletów godzinnych, także z ujęciem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – wyjaśnił przewodniczący MZK w rozmowie z Radiem Gdańsk.