Drezyną do Osowej Góry

Drezyną do Osowej Góry

17 października 2015 | Autor: Przemysław B. Jezierski
PODZIEL SIĘ

Turystyczna kolej drezynowa jest coraz bardziej popularna w Polsce. Mosińska Kolej Drezynowa oferuje wycieczki drezynami na linii Puszczykówko – Osowa Góra w województwie wielkopolskim.

Drezyną do Osowej Góry
Fot. Przemysław B. Jezierski

Przejażdżka kolejową drezyną jest atrakcją dla osób w każdym wieku. Dla młodszych frajdą jest pokierowanie drezyną napędzaną siłą mięśni rąk lub nóg, z kolei dorośli miłośnicy kolei czerpią radość z przejażdżki zapomnianą linią, na której od lat nie widziano pociągów pasażerskich, a na pokładzie drezyny mogą z bliska poznać każdy jej fragment.

W całym kraju działa już kilkanaście klubów i stowarzyszeń opiekujących się nieczynnymi liniami kolejowymi i propagujących tę aktywną formę turystyki kolejowej. Jednym z prężniej rozwijających się stowarzyszeń jest Mosińska Kolej Drezynowa, nosząca pierwotnie nazwę Kolej Drezynowa do Osowej Góry. Powstała 1 lutego 2013 roku, a inauguracyjny przejazd odbył się 21 września 2013 roku. MKD obsługuje sezonowo pasażerski ruch drezynowy na linii kolejowej nr 361 Puszczykówko – Osowa Góra.

Jednotorową linię o długości 5 kilometrów budowano w latach 1910-1912, a pierwszy pociąg pasażerski przemierzył szlak 1 listopada 1912 roku. Czas prosperity linii przypada na okres międzywojenny. Szczególnie eksploatowana była w okresie wakacji. Dla potrzeb linii powstał Dworzec Letni w Poznaniu, z którego wyruszały pociągi pełne wczasowiczów spieszących do podmiejskiego letniska – Ludwikowa. Później, gdy Ludwikowo stało się uzdrowiskiem, przyjeżdżali tu kuracjusze i osoby odwiedzające.

Po zakończeniu II wojny światowej linia ponownie funkcjonowała i utrzymywany był na niej regularny ruch pasażerski przez ponad pół wieku. W 1969 roku linia została zelektryfikowana, od tego czasu była obsługiwana najbardziej popularnym taborem w okresie PRL-u – elektrycznymi zespołami trakcyjnymi EN57.

Ostatni pociąg pasażerski dotarł do Osowej Góry 1 października 1999 roku. W kolejnych latach zawieszano ruch towarowy – najpierw w roku 2001 między Puszczykówkiem a Mosiną Pożegowo, a następnie w 2003 roku na odcinku Mosina Pożegowo – Osowa Góra. W międzyczasie linia została zdezelektryfikowana. Zdjęto sieć jezdną, pozostawiając wzdłuż szlaku betonowe słupy trakcyjne. W połowie 2004 roku linia została usunięta z ewidencji PKP PLK i przejęta przez PKP Nieruchomości.

W 2013 roku nieużywana, mocno zarośnięta linia stała się znów przejezdna. Stowarzyszenie MKD udrożniło pięciokilometrowy szlak, usuwając drzewa, krzewy i oczyszczając perony na przystanku Mosina Pożegowo i stacji końcowej Osowa Góra. Po 14 latach od zawieszenia przewozów pasażerskich na trasie ponownie pojawiły się pojazdy szynowe, tym razem napędzane siłą mięśni.

Cały tekst przeczytasz w 19. numerze „Kuriera Kolejowego”, prezentowanym w nowej, bardziej atrakcyjnej odsłonie podczas Międzynarodowych Targów Trako 2015 w Gdańsku. Zachęcamy do jego zakupu w naszym sklepie internetowym.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Jest szansa na przywrócenie połączeń kolejowych na trasie Wieliszew - Zegrze Jest szansa na przywrócenie połączeń kolejowych na trasie Wieliszew - Zegrze
Następny artykuł Nowe metro w Pradze - ratunek dla samobójców Nowe metro w Pradze - ratunek dla samobójców