200 km nieczynnych linii kolejowych na Śląsku ma szansę służyć rowerom

200 km nieczynnych linii kolejowych na Śląsku ma szansę służyć rowerom

25 maja 2016 | Autor: RW | Źródło: Velo Silesia
PODZIEL SIĘ

Jest już gotowa specyfikacja audytu wybranych, nieużywanych tras kolejowych w pod kątem ich przydatności i możliwości ich ewentualnego wykorzystania przy budowie nowych dróg rowerowych. Przetarg na wykonanie audytu  ma zostać ogłoszony w czerwcu – poinformował Aleksander Kopia, pełnomocnik marszałka województwa, tzw. śląski oficer rowerowy.

200 km nieczynnych linii kolejowych na Śląsku ma szansę służyć rowerom
Fot. wzp.pl

Województwo śląskie ma najlepiej rozwiniętą infrastrukturę transportową w Polsce. Przez długi czas najważniejszym jej elementem była kolej. Obecnie wiele tras kolejowych jest już wyłączonych z użytkowania i można je zagospodarować w inny sposób. W opinii Aleksandra Kopii ta infrastruktura jest praktycznie cały czas dewastowana i ubywa jej. Z każdym likwidowanym wiaduktem, projekty budowy przyszłych tras rowerowych mogą być droższe i trudniejsze.

Dlatego powstał projekt Velo Silesia, którego celem jest stworzenie na bazie nieczynnych szlaków kolejowych trans-wojewódzkiej trasy rowerowej o wysokim standardzie.

– To są nie tylko dawne trasy Polskich Kolei Państwowych, ale też kolei przemysłowych, piaskowych, wąskotorowych. Większość z nich jest zlokalizowanych na terenie Aglomeracji Górnośląskiej. Chcemy przeprowadzić audyt dotyczący ok. 200 km dawnych tras kolejowych, które mogą być atrakcyjne dla rowerzystów – zaznaczył Kopia.

Najwięcej tras kolei piaskowych i wąskotorowych przebiega w sąsiedztwie zakładów pracy i osiedli mieszkaniowych, często kończąc się przy terenach rekreacyjnych, które so pozostałością po kopaniach piasku.

Audyt obejmie analizę map województwa, identyfikację poszczególnych tras, doprowadzi do ustalenia kwestii własnościowych, stanu technicznego istniejącej infrastruktury, a także analizy możliwości jej dalszego wykorzystania. Na jego przeprowadzenie sejmik województwa śląskiego ma zamiar przeznaczyć 250 tys. zł. Audyt powinien powstać do połowy grudnia br.