Miliardowa umowa na modernizację linii Kraków Główny Towarowy - Rudzice podpisana

Miliardowa umowa na modernizację linii Kraków Główny Towarowy - Rudzice podpisana

18 kwietnia 2017 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Sprawniejsza obsługa codziennych przejazdów w obszarze miasta i podróże międzyregionalne - taki będzie efekt budowy dwóch nowych torów i czterech przebudowanych przystanków, a także nowych mostów m.in. na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów. PKP Polskie Linie Kolejowe właśnie podpisały umowę w tej sprawie. Inwestycja jest warta blisko miliard złotych. 

Miliardowa umowa na modernizację linii Kraków Główny Towarowy - Rudzice podpisana
Fot. PKP PLK

Dziś PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę za 966 mln złotych (netto) na modernizację linii Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów dla połączeń aglomeracyjnych. Kolejowy projekt poprawi transport w Krakowie, Małopolsce i w kraju. Nowe przystanki i zmodernizowane stacje zapewnią wygodną obsługę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągów dalekobieżnych. Dodatkowe tory, obiekty i nowoczesne urządzenia pozwolą skrócić czas przejazdu i zwiększyć liczbę pociągów.

– Podpisana dziś umowa potwierdza coraz lepszą realizację Krajowego Programu Kolejowego oraz otwiera nowe możliwości szybszych i bezpiecznych podróży w Krakowie, województwie i w Polsce. Inwestycje kolejowe PLK znacznie przyśpieszyły. Obecne tempo ogłaszania przetargów i podpisywania umów gwarantuje, że projekty z KPK za ponad 66 mld zł w pełni zostaną zrealizowane i zdecydowanie zmienią polską kolej. Do końca 2018 r. postępowaniami będą objęte działania w wysokości 75 proc. KPK. Podpisane w kwietniu przez PLK umowy gwarantują oczekiwaną poprawę podróży m.in. na trasach Grodzisk Maz.- Warszawa, Radom - Warszawa i Poznań - Warszawa – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa.

Kolejowe podróże przez Kraków ułatwią 2 nowe przystanki: Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień oraz 4 przebudowane Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów, Węgrzce Wielkie. Przebudowane będą także 4 stacje: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Efekty prac PLK znacznie zwiększą dostępność i atrakcyjność kolei w obrębie miasta. Powstaną dogodne miejsca przesiadkowe, pozwalające na integrację kolei z komunikacją miejską - np. przystanek Kraków Grzegórzki. Przystanki zapewnią pasażerom komfortową obsługę. Będą czytelnie oznakowane i wyposażone w wiaty, siedzenia oraz kompleksowy system informacji głosowej i wizualnej. Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania.

Więcej pociągów dzięki dodatkowym torom i nowym mostom

Wprowadzenie większej liczby pociągów w ruchu aglomeracyjnym i dalekobieżnym będzie możliwe dzięki budowie dodatkowej pary torów na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów oraz dodatkowemu torowi między Krakowem Płaszowem a Krakowem Bieżanowem. Powstanie 850 m estakada na odcinku od ul. Kopernika do ul. Miodowej i 2 dodatkowe, dwustumetrowe mosty na Wiśle. Inwestycja PLK obejmuje ok. 20 km odcinek linii kolejowej Kraków Główny Towarowy – Rudzice. 

Na tej trasie będzie 56 zmodernizowanych obiektów w tym 22 nowe. Sprawne przejazdy pociągów zapewni m.in. 50 km nowych torów i 200 rozjazdów. Nad bezpieczeństwem i dobrą organizacja ruchu czuwać będą dwa nowoczesne komputerowe lokalne centra sterowania

Inwestycja dla kolei i dla miasta 

Inwestycja PLK na trasie Kraków Główny Towarowy – Rudzice to nie tylko dobre zmiany dla kolei. Przedsięwzięcie w znacznym stopniu poprawi komunikację w mieście. Budowa 850 m estakady od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej to możliwość udostępnienia nowej przestrzeni publicznej w centrum Krakowa i poprawa estetyki. 

Modernizacje wiaduktów usprawnią ruch drogowy, np. przebudowa wiadukt na ul. Łokietka zapewni poszerzenie jezdni, dwukierunkowy ruch drogowy i nowe chodniki. Nowy obiekt na ul. Miodowej zapewni przejścia pod torami, oddzielenie ruchu kołowego od rowerowego i pieszego, poprawę bezpieczeństwa ruchu. Przebudowa mostu nad rzeką Serafa ul. Złocieniowa oznacza poszerzenie jezdni do 5 m i dwukierunkowy ruch drogowy, nowe chodniki, bezkolizyjne dojście na perony nowego przystanku Kraków Złocień.

Kolejowe inwestycje w Krakowie uwzględniają także zabytkowy charakter obiektów. Historyczny wiadukt nad ul. Grzegórzecką zyska nowe możliwości techniczne lecz zachowany będzie jego wygląd. Odnowiony, bardziej estetyczny, będzie się dobrze wpisywał w przestrzeń miasta. 

Inwestycje w regionie 

Ponad 4 mld złotych, mają projekty Krajowego Programu Kolejowego, które służą aglomeracji krakowskiej. To ,,Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze - Katowice – Kraków’’, ,,Budowa połączenia kolejowego MPL „Kraków - Balice” z Krakowem, odcinek Kraków Główny - Mydlniki – Balice’’, ,,Modernizacja linii kolejowej E 30/C-E 30, odcinek Kraków - Rzeszów, etap III”, ,,Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki”, ,,Zintegrowany System Transportu Zbiorowego w aglomeracji krakowskiej ”.