Trakcja PRKiI zrewitalizuje trasę ze Szczecinka do Ustki za 200 mln zł

Trakcja PRKiI zrewitalizuje trasę ze Szczecinka do Ustki za 200 mln zł

26 maja 2017 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

W ramach podpisanej dziś umowy między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi a Trakcją PRKiI powstaną nowe przystanki w Ustce i Słupsku oraz perony dla mieszkańców 20 miejscowości na trasie ze Szczecinka do Ustki. Prace rozpoczną się w tym roku, a zakończą w 2020 r. To jedną z największych inwestycji finansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.

Trakcja PRKiI zrewitalizuje trasę ze Szczecinka do Ustki za 200 mln zł
Fot. Maciej Sobkiewicz

– Inwestycja lepiej połączy regiony. Zintegruje transport kolejowy między województwem pomorskim i zachodniopomorskim. Dla pasażerów efektem prac będą też krótsze podróże i łatwiejszy dostęp do kolei na trasie Szczecinek – Słupsk. Dziś wartość podpisanych przez PLK umów przekroczyła już 7 mld zł – mówi Arnold Bresch, członek zarządu PLK ds. inwestycji.

W ramach rewitalizacji linii kolejowej nr 405 odcinek granica województwa (między stacjami Biały Bór a Słosinko) – Słupsk – Ustka powstaną nowe przystanki: Słupsk Strefa i Ustka Osiedle. Mieszkańcy i turyści otrzymają dzięki temu lepszy dostęp do kolei. W 20 miejscowościach, m.in. na stacjach Miastko i Ustka oraz na przystankach: Słosinko, Biesowice, Gałęzinowo czy Mokrzyca komfortową obsługę zapewnią przebudowane perony. Będą podwyższone i wyposażone w nowe oświetlenie, wiaty i ławki. Montaż pochylni ułatwi dostęp do pociągów osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Osobom niewidomym i niedowidzącym orientację ułatwią ścieżki dotykowe. Pasażerowie zyskają wygodne przejście pod torami w Kępicach i wyremontowane przejście w Miastku.

Dzięki inwestycji czas przejazdu na trasie Szczecinek – Słupsk skróci się o ok. 12 minut. Rewitalizacja 90 km linii obejmie wymianę wyeksploatowanych torów. Sprawne podróże zapewnią nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 100 km/h, m.in. dzięki przebudowie 4 mostów i 8 wiaduktów – łącznie 47 obiektów inżynieryjnych. Na linii Szczecinek – Ustka przebudowane zostaną 53 przejazdy kolejowo – drogowe. Na skrzyżowaniu drogi i torów będą nowe urządzenia sygnalizacji.

Projekt jest dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) w wysokości ok. 171 mln zł. Podpisana dziś umowa to drugi kontrakt PLK podpisany w maju na prace na terenie województwa pomorskiego. 12 maja br. zarządca infrastruktury podpisał umowę na rewitalizację linii kolejowej nr 207, odcinek granica województwa – Malbork o wartości 212 mln zł, również z RPO. Realizacja tego projektu zakończy się jesienią 2019 r.