Jednym z czynników wzrostu w 2018 roku są transport węgla i rud metali koleją, a także rozwój ruchu kontenerowego między Chinami a krajami europejskimi. W 2018 roku ruch towarowy koleją w Chinach wyniósł ponad 4 mld ton, czyli o 9% więcej niż rok wcześniej.
Wyniki ubiegłego roku w chińskim przedsiębiorstwie kolejowym China Railway Corp opisano jako program 'dobrego startu', którego celem jest zwiększenie kolejowego ruchu towarowego. Zgodnie z planem, transport ładunków w transporcie kolejowym powinien wzrosnąć o 30% do 2020 roku w porównaniu z poziomem z 2017 roku i ma osiągnąć 4,79 mld ton.
Wzrost w ubiegłym roku wynikał przede wszystkim z odkrycia potencjału szlaków transportu węgla z głównych obszarów produkcji węgla - Shanxi, Shaanxi, Mongolii Wewnętrznej i Xinjiang - oraz uruchomienia ciężkich pociągów towarowych. Tak więc, w 2018 roku po raz pierwszy te pociągi pojawili się na liniach Tangshan-Hohhot i Vatan-Rizhao, w których roczne natężenie ruchu wzrosło odpowiednio o 492% i 76%.
Drugim czynnikiem było przejście z transportu drogowego na kolejowy do transportu rudy z portów położonych nad brzegami Zatoki Bohai, a także na wschodnim wybrzeżu Chin. W 2018 roku 311 mln ton rudy zostało przetransportowanych koleją, czyli o 11,2% więcej niż w 2017 roku.
Aktywny rozwój transportu multimodalnego (w tym kolejowego-morski, kolejowego przez rzekę, międzynarodowego) oraz zorganizowanie wyspecjalizowanych usług logistycznych w zakresie transportu, na przykład samochodów, również miał pozytywny wpływ na branżę przewozów.
Ponadto nastąpiła poprawa wskaźników jakości ruchu kolejowego kontenerów między Chinami a krajami europejskimi. W ubiegłym roku na tej trasie wysłano 6 363 pociągi, o 73% więcej niż w 2017 roku. Jednocześnie udział pociągów, które wracają do Chin, wzrósł do 72% z 53%, co wskazuje na większą równowagę ruchu towarowego.
Obecnie 59 chińskich miast jest połączonych koleją z 49 miastami 15 krajów europejskich, liczba otwartych tras osiągnęła 65.