Go-Ahead Bayern bez zamówionych pojazdów Stadlera?

Go-Ahead Bayern bez zamówionych pojazdów Stadlera?

08 maja 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W sierpniu 2020 roku operator Go Ahead Bayern otrzymał od Ministerstwa Transportu Bawarii koncesję na wykonywanie regionalnych przewozów pasażerskich na zelektryfikowanych liniach, od grudnia 2021 roku w regionie Allgäu (2,5 mln pociągokilometrów rocznie), oraz od grudnia 2022 roku na sieci Augsburga (7,6 mln pociągokilometrów rocznie).

 

 

Go-Ahead Bayern bez zamówionych pojazdów Stadlera?
FLIRT3 Stadlera wyprodukowany dla Go Ahead Bayern Fot. Stadker

Pod koniec ubiegłego roku Go-Ahead Bayern podpisał umowę z firmą TMH International, specjalizującą się w utrzymaniu pojazdów kolejowych, na obsługę floty 78 pociągów elektrycznych (280 wagonów). Obsługa pierwszych pociągów rozpocznie się w grudniu 2021 roku. Umowa została zawarta na okres 12 lat. Kontrakt opiewa na kwotę 250 mln euro.

Wcześniej, we wrześniu 2018 roku firma Go-Ahead podczas targów InnoTrans w Berlinie podpisała umowę, w której zleciła firmie Stadler dostawę dwudziestu dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT przeznaczonych do użytku w regionie Allgäu. Pojazdy miały zostać wprowadzone do eksploatacji na trasie Monachium – Memmingen – Lindau od 12 grudnia 2021 r.

Łącznie z poprzednimi zamówieniami, Go-Ahead miało dysponować taborem 88 pojazdów Flirt w różnych konfiguracjach i z różnym wyposażeniem.

Teraz, tuż przed realizacją przez Stadlera dostawy gotowych pojazdów narodził sie konflikt, w wyniku którego nowe pojazdy mogą nie zasilić floty przewoźnika. Rozbieżności powstały na tle tego, że  pociągi wyprodukowane przez szwajcarską firmę, zgodnie z umową zawartą przez Go-Ahead, mają być serwisowane przez firmę TMH International. Informował o tym Kurier Kolejowy (tutaj)

Kwestią sporną jest to, że konkurencyjna firma technologii kolejowej TMHI przejmie utrzymanie floty pociągów Go-Ahead Bayern. Jak informuje Stadler, TMHI to firma, która zajmuje się również rozwojem, produkcją i konserwacją pojazdów szynowych. Prawdą jest, że utrzymanie pojazdów szynowych przez osoby trzecie jest w Niemczech powszechne, ale tylko wtedy, gdy są one wyłącznie przedsiębiorstwem zajmującym się konserwacją i nie zajmują się jednocześnie opracowywaniem i produkcją pociągów, wyjaśnia szwajcarska grupa. Szwajcarski producent oczekuje, że Go-Ahead dotrzyma obowiązującej umowy, która zabrania podzlecania usług serwisowych konkurentowi Stadlera.

Jak ogłosił przewoźnik kolejowy w komunikacie prasowym, Go-Ahead uważa za  niezrozumiałe stanowisko Stadlera, który nie chce przekazywać pociągów i związanych z nimi dokumentów konserwacyjnych zgodnie z zawarta.  Z powodu sporu w Go-Ahead jest teraz rozważane wprowadxenie wariantu zastępczęgo. Stadler z kolei podkreśla, że zamówione 22 pojazdy zostały wyprodukowane zgodnie z umową. Ponadto zezwolenie Federalnego Urzędu Kolejowego jest już dostępne, a pociągi są gotowe przed terminem.

Czas pokaże, czy obie firmy znajdą rozwiązanie w dalszych rozmowach. Zarówno Stadler, jak i Go-Ahead podkreślają, że będą dalej pracować nad porozumieniem.