MEDWAY pozyskuje finansowanie na 16 lokomotyw elektrycznych i 113 wagonów

MEDWAY pozyskuje finansowanie na 16 lokomotyw elektrycznych i 113 wagonów

01 lutego 2022 | Źródło: Europejski Bank Inwestycyjny / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

MEDWAY pozyskał finansowanie z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na zakup 16 lokomotyw elektrycznych i 113 wagonów intermodalnych. Umowa finansowa została podpisana przez prezesa spółki MEDWAY, Carlosa Vasconcelosa, Ricardo Mourinho Felixa, wiceprezesa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, oraz Pedro Castro e Almeida, dyrektora generalnego Santander Portugal, w ramach procedury doradzanej przez Banco Empresas Montepio.

 

MEDWAY pozyskuje finansowanie na 16 lokomotyw elektrycznych i 113 wagonów
Fot. MEDWAY

 

Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) podpisał umowę na kwotę 45 mln EUR z Medway ROSCO, spółką zależną Medway Operador Ferroviário de Mercadorias (Medway OFM), największego prywatnego operatora kolejowych przewozów towarowych na Półwyspie Iberyjskim, wchodzącego w skład Medlog Group. Projekt wspiera rozwój usług kolejowego transportu towarowego w Portugalii i Hiszpanii (w tym transgranicznego), umożliwiając w ten sposób bardziej efektywne łańcuchy dostaw w obu krajach. EBI współfinansuje tę operację wraz z Banco Santander Totta, portugalskim oddziałem Banco Santander, na zasadzie struktury project finance.

Nowe usługi oferowane przez Medway OFM będą skierowane przede wszystkim do słabiej rozwiniętych lub znajdujących się w okresie przejściowym regionów Hiszpanii i Portugalii, przyczyniając się w ten sposób do wzmocnienia celów UE w zakresie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej oraz promowania zrównoważonego transportu. Projekt będzie miał pozytywny wpływ na zatrudnienie, ponieważ oczekuje się, że stworzy około 940 miejsc pracy w fazie realizacji (2022-2023) i 56 nowych miejsc pracy podczas eksploatacji.

Dzięki finansowaniu EBI Medway OFM powiększy swoją flotę poprzez zakup 16 lokomotyw elektrycznych i 113 wagonów intermodalnych przez Medway ROSCO, co przyczyni się do rozwoju kolejowych usług towarowych i umożliwi przesunięcie modalne z transportu drogowego na kolejowy. Ponadto, projekt wspiera rozwój elektrycznego transportu kolejowego, technologii transportowej o zerowej emisji bezpośredniej, a także ułatwi ruch transgraniczny oraz intermodalność (przemieszczanie kontenerów pomiędzy kolejnymi rodzajami transportu), poprawiając tym samym wydajność łańcuchów transportu towarowego. Nowe lokomotywy zapewnią dodatkową zdolność przewozową wynoszącą około 1,5 mld tonokilometrów (co odpowiada około 54% całego rynku kolejowych przewozów towarowych w Portugalii) dla nowych usług, które mogą obejmować transport litu, drewna, chemikaliów i innych produktów, jak również nowe regularne linie kontenerowe z portu Sines do różnych miejsc na Półwyspie Iberyjskim.

"EBI jest silnie zaangażowany we wspieranie zrównoważonego transportu i budowanie spójności poprzez promowanie konkurencji w całej Europie. Nowe lokomotywy i wagony intermodalne poprawią połączenia międzysystemowe w Hiszpanii i Portugalii, zmniejszając jednocześnie ruch, zanieczyszczenie środowiska i koszty transportu. Jako bank klimatyczny UE oferujemy Hiszpanom i Portugalczykom naszą wiedzę i doświadczenie w sektorze kolejowym oraz struktury finansowania projektów, aby z powodzeniem zrealizować te operacje" - powiedział Ricardo Mourinho Félix, wiceprezes EBI.

"Inwestycja ta odzwierciedla zaangażowanie MEDWAY w poprawę swojej działalności i wydajności, aby sprostać nie tylko trudnemu programowi ekspansji, w który jesteśmy zaangażowani, ale także wymaganiom dekarbonizacji i zrównoważonej gospodarki, jak również potrzebom naszych klientów i całej branży logistycznej. Dziękujemy Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu za wotum zaufania dla MEDWAY i za umożliwienie nam wykonania kolejnego kroku w naszej strategii wzrostu i zrównoważonego rozwoju", dodał Carlos Vasconcelos, Prezes MEDWAY.

"Finansowanie programu rozbudowy taboru kolejowego w Medway jest kolejnym dowodem na silne zaangażowanie Santander we wspieranie portugalskich przedsiębiorstw, zwłaszcza w ich działalności eksportowej, przy jednoczesnym zachowaniu misji działania jako kluczowego gracza na rzecz czystszej i zrównoważonej gospodarki. Santander poprowadził finansowanie instrumentu długu komercyjnego o wartości 77 mln EUR, poprzez innowacyjną strukturę project finance i dziękujemy Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu za jego zaufanie i współpracę w kolejnej udanej wspólnej operacji", powiedział Pedro Castro e Almeida, przewodniczący komitetu wykonawczego Santander Portugal.

 

MEDWAY jest operatorem logistycznym i największym prywatnym operatorem kolejowych przewozów towarowych na Półwyspie Iberyjskim, posiadającym zdolność do oferowania zintegrowanych rozwiązań logistycznych. Posiada bogaty tabor lokomotyw i wagonów - 69 lokomotyw (35 elektrycznych i 34 spalinowe) i 2568 wagonów - a także kilka terminali logistycznych oraz rejon konserwacji i naprawy sprzętu kolejowego.

MEDWAY jest częścią MEDLOG, operatora logistycznego działającego w ponad 70 krajach.