Po raz trzeci słowacki Urząd Zamówień Publicznych (ÚVO) decydował o losach kontraktu na dostawę do 30 nowych tramwajów dla przedsiębiorstwa komunikacyjnego w Koszycach. Wybór producenta trwa od wiosny ubiegłego roku, kiedy to PESA Bydgoszcz została ogłoszona zwycięzcą przetargu na dostarczenie nowych tramwajów dla Koszyc. Škoda Transportation, jako drugi oferent, trzykrotnie odwoływała się od wyboru firmy Pesa i to ostatnie może okazać się skuteczne.
Koszyce ogłosiły przetarg na dostawę do 30 tramwajów w lutym tego 2021 roku. Swoje oferty złożyły dwie firmy PESA i Skoda Transportation. Po ich ocenie na początku lipca br. zamawiający poinformował o wyborze oferty bydgoskiej spółki. Producent z Pilzna zgłosił sprzeciw wobec wyboru oferty Pesy. Jednak komisja przetargowa oceniająca oferty ponownie wskazała polską firmę jako zwycięzcę.
Pesa zaoferowała Koszycom dwukierunkowy tramwaj będący rozwinięciem pojazdów z rodziny Twist, o łącznej pojemności 236 miejsc, z czego 64 miały być miejscami siedzącymi. Tramwaj trzyczłonowy, o długości 32 metrów miał być w 100 proc. niskopodłogowy, oparty na 4 wózkach skrętnych i wyposażony w dwa pantografy. Każdy pojazd miał posiadać pięć drzwi, z czego na obu jego końcach zaplanowane zostały drzwi jednoskrzydłowe, a pozostałe miały być dwuskrzydłowe.
Niepogodzony z przegraną producent z Pilzna ponownie zgłosił sprzeciw wobec wyboru polskiego producenta do słowackiego Urzędu Zamówień Publicznych (ÚVO) nadzorującego zamówienia publiczne, który po rozpatrzeniu protestu nakazał przewoźnikowi unieważnienie wyników wstępnej oceny ofert. Stało się to pod koniec sierpnia ubiegłego roku. ÚVO podtrzymało większość zastrzeżeń wobec wyniku przetargu wniesionych przez Škoda Transportation.
Škoda zakwestionowała sposób, w jaki Przedsiębiorstwo Transportowe Koszyce (DPMK) oceniło konkurencję. Producent z Pilzna podważył wysokość ceny, z jaką Pesa wygrała przetarg. Škoda argumentowała to przede wszystkim cenami i niedoborami materiałów, które obecnie występują na całym świecie. W szczególności dotyczyło to materiałów takich jak miedź, aluminium i stal. Problemem, jak wynika z przedłożonych dokumentów, była również możliwość różnej interpretacji kosztów utrzymania tramwajów.
Po ponownym rozpatrzeniu ofert Koszyce ponownie ogłosiły zwycięstwo Pesy, z tym, że Škoda Transportation mogła odwołać się ponownie od tej decyzji, co uczyniła 17 grudnia 2021 roku. W efekcie obecnej decyzji słowackiego Urzędu Zamówień Publicznych (ÚVO), wykluczającej de facto firmę PESA Bydgoszcz z przetargu, ostatecznym jego zwycięzcą może okazać się Škoda Transportation. Tak wynika przynajmniej z informacji o wynikach oceny ofert, która została opublikowana w piątek (11.03.2022r) na stronie internetowej Urzędu.
Postanowienie ÚVO nie jest jeszcze ostateczne, gdyż bydgoski producent ma teraz dziesięć dni na złożenie odwołania.
Koszyce, drugie co do wielkości miasto Słowacji, ma 250 tysięcy mieszkańców. Na miejskich liniach eksploatowanych jest około 130 tramwajów, wyprodukowanych przez Tatrę i Pragoimex. Procedowany od roku przetarg to największy od lat program wymiany taboru w tym mieście. Z warunków określonych w specyfikacji wynika, że zwycięzca przetargu miał mieć 22 miesiące od daty podpisania umowy na dostawę pierwszego nowego tramwaju, z tym, że 10 sztuk pierwotnie miało trafić do Koszyc w II połowie 2023 roku, a cały kontrakt musi być zrealizowany do 31 grudnia 2023 roku. To staje się coraz trudniejsze do zrealizowania, a trzeba pamiętać, że projekt ten miał być realizowany przy udziale finansowania z programów unijnych z obecnej perspektywy finansowej.