Organizatorzy jubileuszowej X edycji Forum Transportu Intermodalnego FRACHT - Międzynarodowe Stowaryszenie Europa - Północ - Wschód (ENEIA) i Polsko Ukraińska Izba Gospodarcza (PUIG) poinformowali, iż wydarzenie, które będzie miało miejsce w warszawskim Hotelu Regent, w dniach 8 - 9 czerwca br. objęte zostało honorowym patronatem przez Ministra Infrastruktury - Andrzeja Adamczyka, Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego - Ignacego Górę i Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Już dzisiaj wstępnie potwierdzili swój udział ambasadorzy krajów współuczestniczących w projektach euro-azjatyckich korytarzy transportowych. W konferencji wezmą udział również przedstawiciele walczącej z rosyjskim najeźdzcą Ukrainy.
To dziesiąte już Forum FRACHT organizowane jest w szczególnych okolicznościach. W chwili rozpoczęcia przygotowań w listopadzie ubiegłego roku nikt nie spodziewał się barbarzyńskiej napaści militarnej Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. Trwająca od wielu już dni wojna powoduje nie tylko ofiary w ludziach, śmierć i cierpienie, ale także burzy dotychczasowy porządek światowej gospodarki globalnej, międzynarodowych kooperacji produkcyjnych i niszczy mozolnie zbudowane logistyczne łańcuchy dostaw.
O ile podczas każdej z poprzednich dziewięciu edycji Forum Transportu Intermodalnego FRACHT eksperci, przedstawiciele Parlamentu, rządu oraz władz samorządowych mierzyli się z postulatami przedsiębiorców oczekujących wprowadzenia rozwiązań formalno-prawnych, ekonomicznych i podatkowych, które ich zdaniem przyczynią się do wzrostu przewozów intermodalnych w naszym kraju to w dzisiejszej rzeczywistości konfliktu zbrojnego w Ukrainie oczekiwania wzrastają, zwłaszcza polscy producenci oczekują zdecydowanego wsparcia przy odbudowie i tworzeniu nowych więzi gospodarczych.
Dzisiaj Polacy, w tym polscy przedsiębiorcy, udzielają uchodźcom z Ukrainy od pierwszego dnia wojny wsparcia, którym zaimponowaliśmy światu. Mamy nadzieję, że za chwilę nieść będziemy Ukrainie pomoc, w odbudowie zniszczonej przez najeźdźcę gospodarki, zwłaszcza zdemolowanej infrastruktury transportowej. Położona po sąsiedzku Ukraina jest bardzo ważnym krajem w tranzycie towarów z Europy na bliski i daleki wschód.
Polskie porty morskie mające ambicje stania się hubem na Morzu Bałtyckim dla krajów Europy Środkowo - Wschodniej także stają wobec dużych wyzwań związanych ze spodziewanymi zmianami w organizacji Euro - Azjatyckich łańcuchów dostaw, co będzie efektem wojny w Ukrainie, oraz oczekiwanym rozwojem Europejskiego Korytarza Transportowego Bałtyk - Adriatyk.
Organizatorzy X edycji Forum w tej wyjątkowo trudnej sytuacji wnoszą pod debatę zagadnienia niezwykle istotne dla współczesnej nam rzeczywistości, mające niewątpliwie duży wpływ na stabilny rozwój gospodarczy naszego regionu i powodzenie działań produkcyjnych i handlowych polskich przedsiębiorców.
Nad programem merytorycznym jubileuszowej edycji Forum pracowała Rada Programowa, do której stojący na czele organizatorów prezes Jacek Piechota zaprosił przedstawicieli samorządów, biznesu i nauki. Po raz kolejny przewodnictwo Rady objął Janusz Piechociński, Prezes Izby Przemysłowo - Handlowej Polska - Azja.
Kurierowi Kolejowemu - patronowi medialnemu wydarzenia udało sie dotrzeć do aktualnego programu Forum. Prace nad jego zawartością są już na ukończeniu, trwa potwierdzanie udziału zaproszonych gości i uczestników dyskusji panelowych.
Oto jak prezentuje się program pierwszego dnia X Forum Transportu Intermodalnego FRACHT:
08 czerwca 2022r.
Godz. 09.30. - 10.30.
Rejestracja uczestników, kawa powitalna
Godz. 10.30. - 10.35.
Rozpoczęcie X Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2022.
Jacek Piechota, przewodniczący Polsko - Ukraińskiej Izby Gospodarczej i Międzynarodowego Stowarzyszenia Europa - Północ - Wschód ENEIA
Godz. 10.35. - 12.00.
Wystąpienia gości Forum. (ambasadorzy, parlamentarzyści, ministrowie, marszałkowie województw zaproszeni na Forum)*
Godz. 12.00. - 12.20.
Wojna w Ukrainie. Konsekwencje dla europejskiej i światowej gospodarki, handlu i szlaków komunikacyjnych. Wystąpienie Janusza Piechocińskiego, przewodniczącego Rady Programowej inaugurujące program merytoryczny Forum.
Godz. 12.20. - 12.40.
Wpływ wojny w Ukrainie na realizację Europejskiej Strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności, nad czym trzeba pracować, jakie dokonać zmiany aby dostosować ją do nowej rzeczywistości.
Wystąpienie prof. dr hab. Bogusława Liberadzkiego, posła do Parlamentu Europejskiego.
Godz. 12.40. - 13.00.
Alternatywne korytarze transportowe Transkaspijski Międzynarodowy Szlak Transportowy (TMTM) i TRASEKA (Europa – Kaukaz – Azja). Wystąpienie prof. ALK dr Mirosława Antonowicza, Przewodniczącego Organizacji Współpracy Kolei (OSŻD)
Godz. 13.00 - 13.15.
Rosyjska agresja na Ukrainę, skutki wojny dla przemysłu, rolnictwa, transportu i wymiany handlowej Ukrainy. Rola Polski w odbudowie ukraińskiego potencjału gospodarczego. Wystąpienie Jacka Piechoty, przewodniczącego Polsko - Ukraińskiej Izby Gospodarczej i Międzynarodowego Stowarzyszenia Europa - Północ - Wschód ENEIA
Godz. 13.15. - 14.20.
Panel I
W cieniu konfliktu w Ukrainie – Europejskie, Azjatyckie i Euro-Azjatyckie korytarze transportowe. Polityczne uwarunkowania, jakie priorytety, przedsięwzięcia i działania mogą być podjęte w celu podtrzymania bezpieczeństwa łańcuchów dostaw.
Moderator:
Janusz Piechociński, Prezes Izby Przemysłowo-Handlowej Polska-Azja
Paneliści:
- Mirosław Antonowicz, Przewodniczący Organizacji Współpracy Kolei (OSŻD)
- Prof. WPSW dr Paweł Wojciechowski, Unijny Koordynator Korytarza Transportowego Ren-Alpy
- dr Rafał Zgorzelski, Członek Zarządu PKP S.A.*
- Etibar Abdullayev, Radca Ambasady Republiki Azerbejdżanu w Rzeczypospolitej Polskiej*
- Przedstawiciel Ambasady Kazachstanu w Rzeczypospolitej Polskiej*
- Przedstawiciel Ambasady Ukrainy w Rzeczypospolitej Polskiej*
Godz. 14.20. - 15.00.
Lunch.
Godz. 15.00. - 15.20.
Wielkość i struktura przewozów towarowych w 2021 r. Rozwój segmentu przewozów intermodalnych na przestrzeni ostatnich 10 lat. Wystąpienie Alicji Kozłowskiej, Dyrektor Departamentu Regulacji Rynku, Urząd Transportu Kolejowego.
Godz. 15.20. - 16.40.
Panel II
Polska habem logistycznym dla eksportu i importu Ukrainy. Czy sprostamy wyzwaniu?
Moderator:
Jacek Piechota, Przewodniczący Polsko - Ukraińskiej Izby Gospodarczej
Paneliści:
- Igor Baranecki, Radca, Naczelnik Wydziału Ekonomicznego, Ambasada Ukrainy w Rzeczypospolitej Polskiej
- Jacek Rutkowski, Członek Zarządu, Dyrektor Handlowy PKP Cargo S.A.*
- Zbigniew Tracichleb, Prezes Zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o.*
- Adam Żółnowski, Członek Zarządu, Dyrektor Finansowy DCT Gdańsk
- Artur Lijewski, Prezes Zarządu Morskiego Portu Kołobrzeg*
- dr inż. Andrzej Montwiłł, Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu, Akademia Morska w Szczecinie
- Przedstawiciel PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.*
- Przedstawiciel Zarządu Morskiego Portu w Gdyni*
Godz. 16.40. - 17.00.
Budowa trzeciego morskiego korytarza transportowego przez nowy port w Kołobrzegu wraz z utworzeniem nowego gospodarczego Trójmiasta KoKoBi - czyli Koszalin - Kołobrzeg - Białogard. Wystąpienie Rafała Zahorskiego, Pełnomocnika Marszałka Zachodniopomorskiego ds. Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Godz. 17.00. - 18.30.
Panel III
Czy polskie porty bałtyckie są gotowe na podjęcie wyzwań związanych ze zwiększeniem wolumenu ładunków przesyłanych drogą morską w obrocie handlowym między Europą i Dalekim Wschodem.
- polskie porty morskie, inwestycje, wielkość przeładunków, relacje z ich zapleczem gospodarczym, atrakcyjność dla armatorów zagranicznych i konkurencyjność na Bałtyku
- Propozycja Komisji Europejskiej z 14 grudnia 2021 dotycząca nowelizacji TEN-T - próba oceny z perspektywy Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk i Nowego Jedwabnego Szlaku
- zaplecze infrastrukturalne portów - rozwój infrastruktury liniowej i punktowej, kolejowej i drogowej (w tym, terminale lądowe oraz przejścia graniczne)
- Rola Nowego Jedwabnego Szlaku dla akwenu Morza Bałtyckiego i bałtyckich portów morskich.
- Rola Skandynawii w Nowym Jedwabnym Szlaku – wykorzystanie doświadczenia Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk ze współpracy polsko-szwedzkiej i perspektyw na realizację wspólnego projektu Seed Money z Programu Południowego Bałtyku (EcoInter).
- Nowe węzły intermodalne Korytarza Bałtyk-Adriatyk (Zajączkowo Tczewskie, Emilianowo, Solec Kujawski) w kontekście NJS
Moderator:
Prof. dr hab. Andrzej Grzelakowski, Kierownik Katedry Logistyki i Systemów Transportowych, Uniwersytet Morski w Gdyni
Paneliści:
- Janusz Piechociński, Prezes Izby Przemysłowo-Handlowej Polska-Azja
- Marek Tarczyński, Przewodniczący Polskiej izby Spedycji i Logistki oraz vice przewodniczący CLECAT (Bruksela), prezes Terramar
- Jan Jarmakowski, Prezes Zarządu Gdynia Container Terminal
- Rafał Zahorski, Pełnomocnik Marszałka Zachodniopomorskiego ds. Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
- prof. dr hab. Ewa Oziewicz, przewodnicząca rady naukowej Centrum Studiów Azji Wschodniej
- Jakub Jakóbowski, koordynator programu powiązania gospodarcze w Eurazji oraz główny specjalista w Programie chińskim Ośrodka Studiów Wschodnich
- Stanisław Szultka, Dyrektor Departamentu Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk
- Przedstawiciel PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.*
- Przedstawiciel Zarządu Morskiego Portu w Gdyni*
- Przedstawiciel Zarządu Zespołu Portów Morskich Szczecin - Świnoujście*
Godz. 20.30. - 22.30
Spotkanie Biznesowe Liderów Transportu Intermodalnego, FRACHT 2022.
O szczegółach programu drugiego dnia konferencji Kurier Kolejowy poinformuje niebawem. Dzisiaj można jednak zapowiedzieć już prezentację pani Sylwii Cieślak-Wilk p.o. zastępcy dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych pt. "Wykorzystanie środków finansowych w programach wspierających rozwój transportu intermodalnego, wspieranych przez Unię Europejską".
Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość modyfikacji programu merytorycznego Forum.
* trwa potwierdzanie udziału