Prace na linii Opole Główne - Opole Zachodnie. Raport PKP PLK dla Kuriera Kolejowego

Prace na linii Opole Główne - Opole Zachodnie. Raport PKP PLK dla Kuriera Kolejowego

04 grudnia 2022 | Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Realizacja prac na odcinku Opole Główne - Opole Zachodnie skupia się na pierwszym z dwóch torów i wszystkich obiektach, na których jest usytuowany, na mostach i wiaduktach.

Prace na linii Opole Główne - Opole Zachodnie. Raport PKP PLK dla Kuriera Kolejowego
Fot. Kurier Kolejowy

 

Intensywne prace widać przy moście nad Młynówką. Na ten obiekt „wchodzą” tory od stacji Opole Główne.  Rozebrano już konstrukcje stalowe pod dwoma z trzech torów. Ruch odbywa się jednotorowo, betonowane są fundamenty i filary. Równocześnie przygotowywane są nowe konstrukcje stalowe. 

 

Na moście nad Młynówką betonowane są fundament i filary Fot. Kurier Kolejowy 

 

Wiadukt nad ul. Powstańców Śląskich

Zakończono pracę związane z budową obiektu dla dwóch torów. Ruch kolejowy odbywa się jednotorowo po „starym” obiekcie w torze nr 1.

 

Zakończono pracę związane z budową obiektu dla 2 torów Fot. Kurier Kolejowy 



Most nad rzeką Odrą

Nowa konstrukcja jest systematycznie dostarczana na budowę. Obecnie trwają prace związane ze scaleniem przęseł. Przygotowywane jest nasuwanie obiektu.

 

Obecnie trwają prace związane ze scaleniem przęseł oraz przygotowywane jest nasuwanie obiektu. Fot. Kurier Kolejowy 


Most nad kanałem Ulgi

Zdemontowano konstrukcję obiektu. Rozpoczęto prace przy podporach.

 

Na kanale Ulgi zdemontowano konstrukcję obiektu i rozpoczęto prace przy podporach. Fot. Kurier Kolejowy 

 

Wiadukt nad ul. Krapkowicką realizowany wspólnie z miastem Opole. W zakresie PLK S.A. jest przebudowa samego obiektu. Po stronie miasta jest zakres drogowy i przebudowa kolizji (światłowód, kanalizacja miejska, średnie napięcie, wodociąg). Zrealizowano newralgiczny przecisk kanalizacji miejskiej pod nasypem kolejowym. 

Rozbierany jest wiadukt w torze nr 2. Otoczenie zabezpieczono ściankami szczelnymi.  Most nad Terenem zalewowym ( Suchodół) zdemontowano konstrukcję obiektu, rozebrano podpory oraz częściowo przyczółki obiektu. Usuwany jest zbędny materiał z rozbiórki.

Na wiadukt nad ul. Prószkowską wykonano cześć prac na przyczółkach, wykonawca na początku grudnia będzie przygotowywał montaż konstrukcji ponadto roboty prowadzone są w zakresie torowym i sieciowym. 

Zgodnie z deklaracją wykonawcy planowany termin zakończenia robót to koniec 2023 r.

Na nowej nastawni montowane są urządzenia.

 

Nowa nastawnia Opole Główne Op. Fot. Kurier Kolejowy 

 

„Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Opole Zachodnie”

Jest to największa i najważniejsza inwestycja prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w województwie opolskim.

Zarządca korzysta już efektów inwestycji na odcinku  z Kędzierzyna-Koźla do Opola, to 44 km.  Teraz wykonywane są prace na odcinku Opole Główne - Opole Zachodnie. To odcinek jest bardzo nasycony obiektami - mostami i wiaduktami.

Na odcinku Opole - Kędzierzyn zmodernizowanych zostało 10 stacji i przystanków, dzięki czemu pasażerowie korzystają już z nowych peronów w miejscowościach: Opole Główne, Opole Groszowice, Opole Grotowice, Przywory Opolskie, Górażdże, Gogolin, Jasiona, Zdzieszowice, Raszowa i Kędzierzyn-Koźle. Wszystkie obiekty wyposażone zostały w nowe wiaty, ławki, gabloty informacyjne oraz energooszczędne oświetlenie LED, które zapewnia bezpieczne podróżowanie także po zmroku. W trosce o osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się zadbano o linie naprowadzające oraz oznaczenia w j. Braille’a na poręczach. Po modernizacji wysokość peronów dostosowana została do wysokości składów osobowych, dzięki czemu pasażerowie mogą wygodnie wsiadać i wysiadać z pociągów. Do peronów prowadzą teraz bezpieczne dojścia i pochylnie. Dużym udogodnieniem są również windy.

W Gogolinie nowe przejście poziemne usprawnia i poprawia bezpieczeństwo podróżnych oraz mieszkańców zapewniając wygodne dojście od ul. Krapkowickiej na perony i plac dworcowy, który stanowi dogodny węzeł przesiadkowy. Dla wygody osób o ograniczonej możliwości poruszania się zamontowano tam 3 windy. Nowy wygląd i funkcjonalność zyskało przejście podziemne w Zdzieszowicach gdzie zabudowano również 3 windy, natomiast w Opolu Groszowicach i Grotowicach zamontowano nowe kładki, które wyposażone zostały windy.

Modernizacja linii kolejowej to nie tylko nowe stacje i przystanki, ale także kwestie bezpieczeństwa. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym pozwalają na zapewnienie bezpiecznych przejazdów pociągów. Oprócz bezpieczeństwa wpływa to również na szybsze podróże. Czas przejazdu między Kędzierzynem-Koźlem a Opolem skrócił się o ok. 20 minut. Przebudowa 27 przejazdów kolejowo-drogowych usprawniła i poprawiła poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego.

Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Opole Zachodnie” jest dofinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”. Wartość projektu 620 mln zł netto.