Poważne zamknięcie na przełęczy Brenner. Austriacy zamykają arterię północ-południe na 16 dni

Poważne zamknięcie na przełęczy Brenner. Austriacy zamykają arterię północ-południe na 16 dni

30 lipca 2023 | Źródło: ÖBB / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Z powodu szeroko zakrojonych prac konserwacyjnych linia kolejowa Brenner zostanie zamknięta dla całego ruchu kolejowego od 6 do 23 sierpnia 2023 r. między stacjami Innsbruck Hbf a Brennero/Brenner. Od 7 do 11 sierpnia 2023 r. zostanie zapewniona usługa zastępcza dla pociągów EuroCity (EC) między Innsbruck Hbf a Trento/Trento (przez Bolzano). Pociągi RJX 185 i RJX 184 zostaną odwołane odpowiednio między 6 a 22 sierpnia i 23 sierpnia między Innsbruck Hbf a Bolzano/Bozen.

 

 

Poważne zamknięcie na przełęczy Brenner. Austriacy zamykają arterię północ-południe na 16 dni
Fot. ÖBB Infra

 

ÖBB-Infrastruktur AG tymczasowo przekształcą tor Brenner między Innsbruckiem a stacją Brenner/Brennero w duży plac budowy. Szeroko zakrojone prace konserwacyjne, kosztujące 15 milionów euro, potrwają od 6 do 23 sierpnia i będą wymagały zamknięcia tego kluczowego połączenia kolejowego północ-południe. Pociągi pasażerskie zostaną zastąpione autobusami.

"Regularna konserwacja jest szczególnie ważna na trasach górskich, a ÖBB wykorzysta do tego okres letni" - ogłosiły Koleje Austriackie. Pasażerowie powinni szczegółowo zapoznać się z rozkładami jazdy autobusów zastępczych, a zakres usług autobusowych będzie się różnić w czasie zamknięcia. Niektóre pociągi regionalne zostaną odwołane bez zastępstwa, podczas gdy pociągi EuroCity zostaną początkowo zastąpione autobusami aż do Trydentu. "Przewóz rowerów będzie ograniczony w transporcie lokalnym i wykluczony w transporcie dalekobieżnym" - ostrzegł ÖBB.

Konserwacja linii Brenner jest bardzo wymagająca i musi być planowana z dużym wyprzedzeniem we współpracy ze wszystkimi zaangażowanymi stronami. "Ograniczenia przestrzenne i topografia linii, która ma nachylenie do 25 promili, odgrywają główną rolę. Kolejnym wyzwaniem jest logistyka materiałowa, ponieważ dostęp do poszczególnych placów budowy jest w dużej mierze możliwy tylko koleją" - dodał ÖBB.

Prace konserwacyjne zostaną podzielone na osiem sekcji, z których część obejmie wymianę nawierzchni torowej, załadunek 5 000 ton tłucznia torowego, renowację drenażu w tunelach St. Jodok i Sonnberg, rekonstrukcję ścian oporowych, usunięcie drzew i naprawę niektórych peronów.

Linia przez przełęcz Brenner jest jednym z najważniejszych połączeń między północną i południową Europą. Tunel Brenner, który jest w budowie od 2007 roku, ma na celu znaczne zwiększenie przepustowości (i odciążenie linii górskiej). Obecnie oczekuje się, że zostanie on ukończony w 2032 roku.

Będzie on przebiegał na odcinku 55 kilometrów od północnego portalu w Innsbrucku do południowego portalu w Fortezza. Łącznie z przejściem na południe od Innsbrucka, które zostało otwarte w pierwszej połowie lat 90. i nosi nazwę Inntaltunnel, podziemna trasa będzie miała 64 kilometry długości. Będzie to najdłuższe podziemne połączenie kolejowe na świecie (Gotthard ma 57 kilometrów długości).

Inwestycje

Łącznie ÖBB-Infrastruktur AG zainwestuje około 15 milionów euro w modernizację linii kolejowej Brenner.

  • Odnowienie torów na łącznej długości 2500 metrów, z czego 960 metrów w tunelu (Mühltaltunnel i Schönbergtunnel).
  • 5 000 metrów nowych szyn
  • 4 000 podkładów
  • 5 000 ton podsypki pod tory
  • Renowacja krawędzi peronów na stacji Steinach am Brenner (perony 2 i 3) oraz na stacji St. Jodok am Brenner (peron 1).
  • Renowacja drenażu w tunelu Sonnberg oraz renowacja drenażu i magistrali obwodowej w tunelu St. Jodok.

W sumie oprócz głównych działań związanych z budową torów i tuneli, w ramach zamknięcia linii kolejowej Brenner realizowanych jest około 50 innych działań (renowacja ścian lub murów oporowych, odnowienie toru Brennersee, inspekcje, wycinka drzew itp.)