KE zatwierdziła utworzenie spółki joint venture przez Samskip Holding, Duisburg Hafen i TX Logistik

KE zatwierdziła utworzenie spółki joint venture przez Samskip Holding, Duisburg Hafen i TX Logistik

30 sierpnia 2023 | Źródło: Komisja Europejska / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Komisja Europejska zatwierdziła,  zgodnie z rozporządzeniem UE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, utworzenie spółki joint venture Ziel Terminal, w skład której wchodzą niemieckie spółki TX Logistik AG ("TX LogistiK") i Duisburg Hafen AG ("Duisport") oraz holenderska Samskip Holding B.V. ("Samskip"). Operator ten będzie zarządzał terminalem Logport III w porcie Duisburg (Niemcy), największym porcie rzecznym na świecie.

 

 

KE zatwierdziła utworzenie spółki joint venture przez Samskip Holding, Duisburg Hafen i TX Logistik
Terminal Logport III. Fot. Samskip

 

Spółka joint venture będzie obsługiwać dwumodalny terminal kolejowo-drogowy zlokalizowany w Krefeld-Uerdingen w Duisburgu ("Ziel Terminal"). Samskip jest globalną firmą logistyczną oferującą usługi transportowe i pokrewne drogą lądową, morską, kolejową i lotniczą. Duisport jest właścicielem Ziel Terminal i obecnie zarządza portem w Duisburgu oraz innymi terminalami zlokalizowanymi w promieniu 200 km od Ziel Terminal. TX Logistik jest kolejową firmą logistyczną działającą w Europie.

Spółka joint venture Ziel Terminal została założona w marcu 2023 r. Do czasu zatwierdzenia przez Komisję Europejską operator Samskip obsługiwał terminal Logport III. Obecnie jego udział jest ograniczony do 49,8%, a TX Logistik i Duisport posiadają równe udziały w wysokości 25,1% każdy. Od marca 2023 r. Samskip i TX Logistik uruchomiły nowe trasy obsługujące terminal Logport III. Trasa zorganizowana przez Samskip wspólnie z litewskim operatorem LTG Cargo łączy terminal portowy z Kownem, podczas gdy TX Logistik rozpoczął transport naczep na trasie Duisburg - Padwa.

Terminal Logport III o rocznej zdolności przeładunkowej 250 000 jednostek transportu drogowego zajmuje powierzchnię 140 000 m² i może pomieścić pociągi o długości do 720 metrów na siedmiu torach. Terminal jest wyposażony w dwie suwnice do przeładunku między transportem kolejowym i drogowym

Komisja stwierdziła, że proponowane przejęcie nie budzi obaw o konkurencję ze względu na jego ograniczony wpływ na rynek. Transakcja została zbadana w ramach uproszczonej procedury przeglądu połączeń.

Samskip jest globalną firmą logistyczną oferującą usługi transportowe i pokrewne drogą lądową, morską, kolejową i lotniczą. Działalność transportowa i logistyczna Samskip koncentruje się głównie na następujących sektorach: Europejski transport multimodalny, zintegrowana logistyka północnoatlantycka, światowa spedycja i logistyka ładunków w temperaturze kontrolowanej i otoczenia oraz europejskie przewozy breakbulk i przewozy ładunków projektowych. Samskip jest obecnie odpowiedzialny za komercyjną obsługę terminalu bimodalnego (kolejowo-drogowego) "Samskip Rail Terminal"

Duisport jest właścicielem i spółką zarządzającą portem w Duisburgu i działa na całym świecie wraz ze swoimi spółkami zależnymi. Duisport świadczy usługi od zarządzania rozliczeniami po usługi logistyczne. Duisport obsługuje obecnie (za pośrednictwem spółek joint venture lub spółek zależnych) terminale kontenerowe pod względem handlowym i technicznym. Ponadto spółka zależna Duisport Hafen Duisburg-Rheinhausen GmbH ("HDR") jest właścicielem kilku terminali kontenerowych. Duisport jest kontrolowany przez Beteiligungsverwaltungsgesellschaft des Landes NRW mbH ("BVG"), której krajem założenia są Niemcy, która posiada udziały w spółkach w imieniu kraju związkowego Nadrenia Północna-Westfalia (NRW).

Mercitalia Logistics S.p.A. ("Mercitalia").
Mercitalia jest w 100% spółką zależną Ferrovie dello Stato Italiane S.p.A., której krajem siedziby są Włochy i która jest ostateczną spółką dominującą Grupy Ferrovie dello Stato Italiane ("FS"). FS prowadzi działalność, za pośrednictwem swoich spółek zależnych, głównie w zakresie pasażerskich przewozów kolejowych i autobusowych oraz kolejowych przewozów towarowych we Włoszech i za granicą. Ponadto FS prowadzi, za pośrednictwem RFI S.p.A., działalność w zakresie zarządzanie i utrzymanie włoskiej infrastruktury kolejowej oraz, za pośrednictwem ANAS S.p.A., zarządzanie i utrzymanie włoskiej infrastruktury drogowej.