DP WORLD & RUMO zbudują nowy terminal zbożowy i nawozowy w brazylijskim Santos.

DP WORLD & RUMO zbudują nowy terminal zbożowy i nawozowy w brazylijskim Santos.

09 kwietnia 2024 | Źródło: DP World / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

DP World połączył siły z brazylijskim operatorem kolejowym Rumo, aby zbudować nowy terminal w porcie Santos, który będzie obsługiwał 12,5 miliona ton zbóż i nawozów rocznie, pozycjonując port jako główną bramę handlową Brazylii i kluczowy hub dla Ameryki Południowej.

 

DP WORLD & RUMO zbudują nowy terminal zbożowy i nawozowy w brazylijskim Santos.
Fot. Dp World

 

Rumo szacuje całkowitą wartość inwestycji w budowę tego najnowocześniejszego obiektu na 2,5 mld BRL (500 mln USD), która zostanie sfinansowana poprzez połączenie zasobów Rumo, pożyczek i potencjalnych partnerstw strategicznych.

Jest to dodatek do niedawnych inwestycji w obiekty obsługi kontenerów DP World, które zwiększyły przepustowość z 1,2 miliona TEU do 1,4 miliona TEU, jednocześnie zwiększając rozmiar nabrzeża z 1100 metrów do 1300 metrów.

Po ukończeniu budowy nowy terminal będzie obsługiwał 9 milionów ton zbóż i 3,5 miliona ton nawozów rocznie. Oczekuje się, że budowa potrwa 30 miesięcy, a wszystkie inne usługi, w tym obsługa kontenerów w Santos, będą kontynuowane, bez wpływu na operacje obsługi kontenerów.

W ramach 30-letniej umowy DP World udostępni Rumo teren terminalu zlokalizowanego na lewym brzegu brazylijskiego portu Santos i przejmie odpowiedzialność za operacje i usługi portowe. Port ten jest jednym z największych i najnowocześniejszych prywatnych wielofunkcyjnych terminali portowych w kraju. Współpraca umacnia pozycję DP World jako wiodącego wielofunkcyjnego operatora portowego w kraju, zdolnego do jednoczesnej obsługi kontenerów, celulozy, zbóż i nawozów.

Nowy terminal stanowi czwartą rundę inwestycji DP World od czasu rozpoczęcia działalności w Brazylii w 2013 roku. Pojawia się w kluczowym momencie, gdy port osiągnął rekordowy ruch ładunków w styczniu, obsługując 11,9 mln ton ładunków. Według danych portu Santos, ładunki masowe, takie jak cukier i soja, stanowiły 5 milionów ton, co stanowi wzrost o 13,9% w porównaniu z tym samym okresem w 2023 roku.

Komentując umowę, Fabio Siccherino, dyrektor generalny DP World Santos, powiedział: "Cieszymy się, że możemy współpracować z Rumo przy tym transformacyjnym projekcie, który podkreśla nasze zaangażowanie w napędzanie wzrostu i innowacji w brazylijskim sektorze logistycznym. Ten nowy terminal nie tylko zwiększy możliwości handlowe, ale także stworzy długoterminową wartość dla naszych klientów i interesariuszy".

Zgodnie z globalną strategią dekarbonizacji DP World, nowy terminal zostanie wyposażony w 21 nowych urządzeń, wykorzystujących zaawansowane technologie w celu zmniejszenia zużycia i emisji gazów zanieczyszczających środowisko. DP World rozpoczął proces elektryfikacji swoich suwnic bramowych (RTG) w porcie Santos w 2023 roku.

DP World zainwestował już 35 mln USD w 2023 r. w rozbudowę i modernizację swoich obiektów w porcie Santos. Terminal zajmuje obecnie 845 000 metrów kwadratowych, z dodatkowymi 130 000 metrów kwadratowych dostępnymi do rozbudowy.

 

DP World to emiracka międzynarodowa firma logistyczna z siedzibą w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Specjalizuje się w logistyce ładunków, obsłudze terminali portowych, usługach morskich i strefach wolnego handlu. Utworzona w 2005 r. w wyniku połączenia Dubai Ports Authority i Dubai Ports International, DP World obsługuje 70 milionów kontenerów, które są przywożone przez około 70 000 statków rocznie. Odpowiada to około 10% globalnego ruchu kontenerowego, który jest obsługiwany przez 82 terminale morskie i śródlądowe obecne w ponad 40 krajach. Do 2016 r. DP World był przede wszystkim globalnym operatorem portowym, a od tego czasu przejął inne firmy w górę i w dół łańcucha wartości.