O targach Breakbulk Europe 2024 i ładunkach będących tam przedmiotem biznesowych transakcji

O targach Breakbulk Europe 2024 i ładunkach będących tam przedmiotem biznesowych transakcji

02 maja 2024 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Breakbulk Europe gromadzi prawdziwie międzynarodową publiczność, reprezentującą ponad 120 krajów pod jednym dachem. Skupiając ponad 4000 firm, Breakbulk Europe zapewnia najlepszą platformę networkingową do rozwijania kontaktów, generowania nowych transakcji i wzmacniania kluczowych istniejących relacji. Dołącz do decydentów z branży w Rotterdamie, aby stymulować połączenia i innowacje, które wspierają realizację globalnych projektów. Położony obok największego portu w Europie, morskie dziedzictwo Rotterdamu oraz tętniąca życiem scena kulturalna i towarzyska sprawiają, że jest to idealna lokalizacja dla tego globalnego wydarzenia cargo!

 

O targach Breakbulk Europe 2024 i ładunkach będących tam przedmiotem biznesowych transakcji
Centrum Rotterdam Ahoy. Fot. Paweł Burzyński / pfc

Breakbulk Europe 2024: powrót do Rotterdamu po raz trzeci

Po sukcesie Breakbulk Europe 2023, kolejna edycja Breakbulk Europe odbędzie się w dniach 21-23 maja 2024 r. ponownie w Rotterdam Ahoy. Rotterdam Brand Alliance, wraz z organizatorem targów Hyve, kończy już przygotowania do nadchodzącej edycji. Rotterdam Brand Alliance tworzą: gmina Rotterdam, Rada Promocji Portu Rotterdam, Rotterdam Ahoy, Rotterdam Partners i Zarząd Portu Rotterdam.

W 2023 r. na stoisku Portu Rotterdam w hali 2 zaprezentowało się około 30 firm z rotterdamskiej społeczności breakbulk. Ta edycja przyciągnęła rekordową liczbę profesjonalistów, z ponad 10 000 odwiedzających. Breakbulk Boulevard, wyjątkowe wydarzenie networkingowe w sercu Rotterdamu w Schiedamse Vest, również powitało około 1400 odwiedzających.

 

Breakbulk Europe 2023. Fot. Kurier Kolejowy

 

Największe targi

Breakbulk Europe to największe targi ładunków projektowych i przemysłu przeładunkowego, które po raz kolejny przyciągną do Rotterdamu tysiące osób z kraju i zagranicy. Potwierdza to status Rotterdamu jako morskiej stolicy Europy. "Breakbulk Europe doskonale wpisuje się w nasze ambicje, aby stać się numerem jeden wśród portów przeładunkowych w Europie i stanowi ogromny impuls dla firm przeładunkowych w porcie w Rotterdamie", powiedział dyrektor Breakbulk Danny Levenswaard z Zarządu Portu Rotterdam.

Ponad 10 000 profesjonalistów

W 2024 r. krajowi i międzynarodowi goście będą ponownie mile widziani w Rotterdam Ahoy. Targi odbędą się w sześciu dużych, połączonych ze sobą halach wystawienniczych. Organizator targów Hyve spodziewa się, że edycja 2024 przyciągnie jeszcze większą liczbę odwiedzających i wystawców.

Kurier Kolejowy uczestniczył w ubiegłorocznej edycji targów. Podobnie będie i w tym toku. Już za niecałe trzy tygodnie hale wystawiennicze Rotterdam Ahoy otworzą swoje podwoje dla gości z całego świata.

 

Breakbulk Europe 2023. Fot. Kurier Kolejowy

 

Jakie ładunki kryją się pod nazwą Break Bulk

Redakcja Kuriera Kolejowego także przygotowuje się do udziału w tym ekscytującym wydarzeniu. Chcąc przybliżyć czytelnikom tematykę rotterdamskich targów, tym bardziej, że nie dla wszystkich, jak sami tego doświadczyliśmy, jasne jest o jakie ładunki gra się toczy,  zwróciliśmy się do eksperta w tym obszarze logistyki Pana Mirosława Szcześniaka - Project Cargo Dyrektora w spółce Polish Forwarding Company o sprecyzowanie jakie rodzaje ładunków kryją się pod nazwą Break Bulk.

Otrzymaliśmy następujące wyjaśnienia:

ŁADUNKI OKRĘTOWE TYPU BREAK BULK

Statki handlowe, zarówno morskie jak i śródlądowe przewożą w swoich ładowniach, czy też na pokładzie różnego rodzaju ładunki. Możemy je podzielić uwzględniając różne kryteria.

Pierwszym z nich, będzie to, czy są to ładunki policzalne, czy też niepoliczalne.

  • Policzalne to takie, które możemy, zdefiniować ze względu na ich: wymiary, masę, a co najważniejsze ilość sztuk. Ładunki te posiadają swój kształt, który nie zmienia się w ciągu całego procesu transportowego, a szerzej ujmując, logistycznego.
  • Niepoliczalne, natomiast to takie, które posiadają masę i określoną objętość. Nie mają one własnych kształtów, przybierają kształt zbiornika/opakowania w jakim się znajdują, lub jeżeli znajdują się na placu otwartym to przyjmują kształt zwykłej usypanej hałdy.

Właśnie te niepoliczalne, inaczej nazywane są ładunkami masowymi, a podzielić je możemy przede wszystkim ze względu na stan skupienia, czyli:

  • suche
  • płynne
  • gazowe

No tak, ale gdzie możemy zakwalifikować w takim razie ładunki typu BREAK BULK?

 

Profile stalowe w ładowni statku. Fot. Mirosław Szcześniak

 

Otóż Break Bulk inaczej zwany General lub Conventional Cargo jest to Drobnica Konwencjonalna, która charakteryzuje się tym, iż ze względu na swoje własności takie jak:

  • wymiary
  • masa
  • ilość

nie nadaje się do przewozu w kontenerach, lub też ten sposób jest nieopłacalny ekonomicznie.

Tego typu drobnica jest przewożona w ładowniach i/lub na pokładzie statku w sposób tradycyjny, czyli w skrzyniach. kratach, na różnego rodzaju ramach, czy też w workach, big-bagach itp., albo bez opakowania: materiały budowlane, stal i jej wyroby, rury, szyny kolejowe, różnego rodzaju pojazdy, maszyny, urządzenia itp. Tutaj uwzględniliśmy przede wszystkim kryterium ilości w jednej partii, które opiewają na wartości od kilku do kilkudziesięciu ton.

 

Widok na ładownie statku z profilami stalowymi. Fot. Mirosław Szcześniak

 

Dużą grupę ładunków typu Break Bulk, stanowią ładunki ciężkie. Tutaj pozwolę sobie na nieco teorii.

Za ładunek ciężki, ,czyli wagowy uważa się taki, którego jedna tona angielska (2240 lbs = kg) zajmuje przestrzeń kubiczną poniżej 40 stóp sześciennych angielskich (cubic feet), czyli poniżej 1,13 cbm. Te czterdzieści stóp kubicznych stanowi tzw. tonę przestrzenną lub frachtową. Jest to angielski i amerykański sposób definiowania ładunków ciężkich, szeroko rozpowszechniony w praktyce transportów morskich.

W portach europejskich stosuje się jednak czasami inny podział, którego podstawą jest tona metryczna (1000kg) i jeden metr sześcienny. Za ładunek ciężki uważa się taki, który przy wadze jednej tony metrycznej, zajmuje przestrzeń mniejszą niż 1 metr sześcienny. Jako przykłady takich ładunków można podać, już wcześniej wymienione: materiały budowlane, stal i jej wyroby, rury stalowe, szyny itp.

 

Kęsy stalowe w ładowni statku. Fot. Mirosław Szcześniak

Ostatnim rodzajem ładunków typu Break Bulk, są ładunki ponadnormatywne.

Nazywamy je ładunkami typu Project Cargo. Czyli takie, które posiadają prócz znaczącej masy poszczególnych sztuk, również spore wymiary, które to wymuszają stosowania niejednokrotnie specjalistycznych środków transportu do ich przewozu.

Takimi ładunkami są miedzy innymi:

  • zbiorniki
  • silosy
  • konstrukcje stalowe
  • transformatory średniej i dużej mocy
  • generatory
  • duże silniki (np. okrętowe)
  • turbiny gazowe/parowe
  • elementy turbin wiatrowych (sekcje wież, generatory, łopaty śmigieł itp.)
  • specjalistyczne maszyny (np. prasy)
  • łodzie, jachty
  • pojazdy szynowe, czy drogowe specjalistyczne
  • sprzęt wojskowy (np. czołgi)

Ze względu na parametry w/w ładunków do ich przewozu morskiego używa się zazwyczaj specjalistycznych statków typu: Heavy Lift

Jednostki te posiadają odpowiednio wytrzymałe pokłady i ładownie, jak również odpowiedni sprzęt przeładunkowy, mogący przeprowadzić operację za/wyładunku dla jednostkowych sztuk o masach od kilkuset do ponad tysiąca ton.

Poniżej kilka przykładów:

Element konstrukcji mostu na pokładzie statku. Fot. Mirosław Szcześniak
Elementy kotłów przeładowywane z barki na statek typu Haevy Lift. Fot. Mirosław Szcześniak
Załądunek zbiornika do ładowni statku. Fot. Mirosław Szcześniak