České dráhy zainwestują 12 miliardów koron w rozwój utrzymania i serwisowania pojazdów szynowych

České dráhy zainwestują 12 miliardów koron w rozwój utrzymania i serwisowania pojazdów szynowych

06 maja 2024 | Źródło: České dráhy / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

ČD planuje zainwestować ponad 12 miliardów koron w rozwój swoich obiektów usługowych do 2031 roku. Ponad 6 miliardów koron zostanie zainwestowanych w nowe hale naprawcze i ich główne projekty renowacyjne. Planowana jest budowa czterech zupełnie nowych hal serwisowych, a kolejnych sześć hal zostanie rozbudowanych i zmodernizowanych. Ponad miliard koron zostanie wydany na budowę nowych torów sanitarnych i podwojenie połączenia torowego między Centrum Utrzymania Praga Południe a siecią Správa železnic. Około 3,5 miliarda koron zostanie przeznaczone na renowację i budowę systemów torów postojowych, kanałów inspekcyjnych, budowę nowej tokarki podtorowej na Morawach do eksploatacji we wschodniej części kraju, projekty przebudowy trakcji i inne prace budowlane w centrach utrzymania w całej Republice Czeskiej. Około 1,5 miliarda koron zostanie następnie wydane na zakup inwestycji maszynowych, takich jak podnośniki, ruchome platformy podnoszące, pomieszczenia do testowania wysokiego napięcia, sprzęt do defektoskopii i sondy itp.

 

 

České dráhy zainwestują 12 miliardów koron w rozwój utrzymania i serwisowania pojazdów szynowych
Fot. České dráhy

 

"Serwis i opieka nad taborem kolejowym to trzeci filar naszej działalności, obok transportu pasażerskiego i towarowego. Naszym celem jest zapewnienie kompleksowej opieki nad naszymi pojazdami we współpracy z odpowiednimi partnerami oraz oferowanie przeglądów eksploatacyjnych i okresowych odnowień innym właścicielom pojazdów w Czechach i za granicą. Otrzymaliśmy już pierwsze zamówienia na serwisowanie pojazdów w naszych obiektach serwisowych. Obejmują one na przykład elektryczne jednostki znane jako "Moravia" w regionie południowomorawskim lub zajmujemy się spalinowymi zespołami trakcyjnymi kilku przewoźników w regionie libereckim. Jesteśmy zainteresowani dalszą rozbudową i wsparciem tego segmentu działalności, dlatego do 2031 r. chcemy zainwestować w jego rozwój ponad 12 mld CZK" - mówi Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny České dráhy.

České dráhy eksploatują obecnie około dwóch tysięcy pojazdów trakcyjnych i prawie 1800 wagonów pasażerskich. Dzięki szeroko zakrojonemu programowi modernizacji, który przewiduje nakłady inwestycyjne w wysokości ponad 160 miliardów koron czeskich w ciągu najbliższych 10 lat, szereg wcześniej tradycyjnych pojazdów zostanie zastąpionych nowymi jednostkami. Inne dziesiątki do setek pojazdów w transporcie pasażerskim i towarowym są eksploatowane w Czechach przez innych przewoźników.

 

Fot. České dráhy 

 

"Nowe pojazdy wymagają nowoczesnego zaplecza serwisowego. Dlatego wraz z odnowieniem pociągów musimy inwestować w zaplecze serwisowe i technologie, które pozwolą nam w pełni wykorzystać cechy ich konstrukcji, takie jak system wymiany podzespołów lub zdalna diagnostyka i przesyłanie danych o usterkach między pojazdami a zajezdnią. Musimy również dostosować się do innego charakteru pojazdów i organizacji ich działalności operacyjnej. Pojedyncze wagony pasażerskie są zastępowane przez kompletne jednostki, a procedury utrzymania składów pociągów składających się z konwencjonalnych pojazdów są również stopniowo zastępowane procedurami, które są wspólne tylko dla kompletnych jednostek. Coraz mniej będziemy pracować z pojedynczymi wagonami, dla których mogliśmy wykorzystać oryginalne systemy hal lub rotund. Teraz będziemy potrzebować więcej długich hal przelotowych, w których możemy przeprowadzać przeglądy serwisowe, a także naprawy główne całego zespołu wielowagonowego jednocześnie" - wskazuje Michal Kraus, wiceprezes zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD ds. serwisu.

Lepsze zaplecze dla pracowników oraz dbałość o środowisko naturalne

České dráhy skoncentrują się na budowie nowych hal tam, gdzie nie ma odpowiedniej przestrzeni do modernizacji. W lokalizacjach, które są już wyposażone w odpowiednie hale, zostaną one gruntownie zmodernizowane i rozbudowane w celu zaspokojenia bieżących potrzeb operacyjnych. Znaczące nakłady inwestycyjne zostaną również skierowane na budowę i modernizację myjni pojazdów, torów sanitarnych i zaplecza technologicznego.

"Wszystkie nakłady inwestycyjne skierowane na obiekty usługowe będą charakteryzowały się rygorystyczną polityką ochrony środowiska i trendami neutralności węglowej. Będą one wyposażone w ogniwa fotowoltaiczne, a system gospodarki wodnej będzie wykorzystywał deszczówkę. W przypadku linii myjących liczymy na technologię recyklingu wody, dzięki której nasze linie myjące będą przyjazne dla wody. Odpowiednia konstrukcja budynków ograniczy ucieczkę ciepła, a do ich ogrzewania wykorzystamy pompy ciepła. Celem České dráhy jest uzyskanie energooszczędnych hal naprawczych o niskich kosztach eksploatacji i wysokich korzyściach dla ochrony naszego środowiska i klimatu. Jednocześnie będą one oferować naszym pracownikom dobrze wyposażone miejsca pracy i nowoczesne zaplecze socjalne" - dodaje Michal Kraus, przedstawiając niektóre wspólne elementy przygotowywanych obiektów serwisowych.

Oprócz nakładów inwestycyjnych na budowę, na okres od 2024 do 2031 r. zaplanowano inwestycje w sprzęt maszynowy i technologię o wartości około 1,5 mld CZK. Te projekty inwestycyjne obejmują konwersję systemu zasilania z 3 kV DC na 25 kV 50 Hz AC, budowę zakładu testowania wysokiego napięcia w Bohuminie i modernizację takiego zakładu w Pradze, zakup nowoczesnych podnośników i ruchomych platform umożliwiających dostęp do urządzeń na dachach pojazdów, przyrządów do pomiaru kół i sprzętu do defektoskopii, np. specjalnych sond i innego sprzętu.

Budowa nowej hali serwisowej w Chebie rozpocznie się już w maju tego roku, renowacja grupy wejściowej Centrum Serwisowego Praga Południe już się rozpoczęła, a modernizacja technologii linii myjącej powinna rozpocząć się w tym samym miejscu do końca roku. Rozbudowa hali w Šumperku jest w fazie realizacji, a budowa nowej hali w Havlíčkův Brodzie również powinna rozpocząć się w tym roku.

Niektóre z nowych obiektów zostały już oddane do użytku. Na przykład w 2021 r. ukończono budowę nowoczesnej hali utrzymania w Brnie-Malomierzycach, w 2022 r. ukończono budowę hali w Pilznie, a w 2023 r. ukończono budowę nowej kolejowej linii myjącej w Havlíčkův Brodzie.