Union Pacific testuje pierwszą w swoim rodzaju lokomotywę hybrydową

Union Pacific testuje pierwszą w swoim rodzaju lokomotywę hybrydową

08 maja 2024 | Źródło: Union Pacific / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Pierwsza z sześciu najnowocześniejszych hybrydowych lokomotyw akumulatorowo-elektrycznych zaprojektowanych i zbudowanych przez Union Pacific Railroad i jej partnera ZTR, wiodącą firmę zajmującą się technologią kolejową, przejdzie w przyszłym miesiącu szeroko zakrojone testy w zakładzie Union Pacific.

Union Pacific testuje pierwszą w swoim rodzaju lokomotywę hybrydową
Fot. Union Pacifik

 

Jako pierwszy tego typu pojazd w branży kolei towarowych w Ameryce Północnej, prototyp może być zasilany zarówno olejem napędowym, jak i akumulatorami - podobnie jak dzisiejsze samochody hybrydowe typu plug-in. Kolejna z pozostałych pięciu lokomotyw hybrydowych ma być gotowa do testów w przyszłym roku.

"To niezwykle ekscytujący projekt pilotażowy o dużym potencjale poprawy efektywności paliwowej naszej floty lokomotyw" - powiedziała Beth Whited, prezes Union Pacific Railroad. "Podkreśla to nasze silne zaangażowanie w badanie i rozwijanie alternatywnych źródeł energii przy jednoczesnym zmniejszaniu naszego śladu węglowego i realizacji naszych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju".

Union Pacific ściśle współpracowała z ZTR nad tym projektem: ZTR zaprojektowała technologię napędu hybrydowego, podczas gdy Union Pacific zbudowała prototyp w swoim zakładzie w North Little Rock w Arkansas.

"Jesteśmy podekscytowani przełomową technologią hybrydową stworzoną we współpracy z Union Pacific. Union Pacific poważnie podchodzi do realizacji swoich celów w zakresie zrównoważonego rozwoju i jest znakomitym partnerem w tym projekcie" - powiedział Sam Hassan, dyrektor generalny i prezes ZTR. "Rozwój platformy technologicznej ZTR BLU™ jest jednym z najbardziej znaczących projektów dla ZTR do tej pory i będzie podstawą do dalszych postępów w zakresie zrównoważonych rozwiązań, w tym lokomotyw bezemisyjnych".

Lokomotywy hybrydowe będą działać jako jednostki "matka-ślimak", z jedną lokomotywą napędzaną olejem napędowym i jednostką pomocniczą lub "ślimakiem" zapewniającą zasilanie bateryjne. Akumulatory będą miały wiele opcji ładowania, w tym ładowanie przydrożne i możliwość samodzielnego ładowania na pokładzie. Bezsilnikowa konstrukcja ślimaka zwiększa liczbę dostępnych silników trakcyjnych, zwiększając siłę uciągu i hamowania lokomotywy podczas prac związanych z przełączaniem stoczni, gdzie budowane są pociągi.

Oczekuje się, że w zależności od trybu pracy, te hybrydowe przełączniki będą zużywać nawet o 80% mniej paliwa - redukując związane z tym gazy cieplarniane i zanieczyszczenia kryterialne. Dodatkowe korzyści obejmują zmniejszenie kosztów konserwacji i hałasu w porównaniu z tradycyjnymi jednostkami z silnikiem wysokoprężnym.

Union Pacific bada nowe technologie i innowacyjne podejścia, aby osiągnąć swoje cele w zakresie zrównoważonego rozwoju. Obejmują one testowanie i zwiększanie wykorzystania biopaliw, wykorzystywanie technologii w celu zwiększenia efektywności paliwowej lokomotyw oraz współpracę z dostawcami i klientami w celu zidentyfikowania nowych synergii w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Od 2018 r. Union Pacific łącznie zmniejszyła emisje gazów cieplarnianych w zakresie 1 i 2 o 19%, dążąc do osiągnięcia celu naukowego i zmniejszenia emisji o 50,4%.

"To ogromny krok naprzód w technologii bezemisyjnej. To niezwykle nowatorskie rozwiązanie i jedna z najfajniejszych rzeczy, nad jakimi pracowałem w swojej karierze" - powiedział Jason Fox, starszy dyrektor ds. inżynierii i jakości lokomotyw. "Jeśli wszystko pójdzie dobrze, być może pewnego dnia wykorzystamy tę technologię na wszystkich naszych placach kolejowych jako zestaw zwrotnic używany do budowy pociągów".

Kolej już teraz jest jednym z najbardziej paliwooszczędnych środków transportu. Przewóz towarów koleją zamiast ciężarówką zmniejsza emisję gazów cieplarnianych nawet o 75%. Średnio, Union Pacific przewozi tonę ładunku na odległość 463 mil na jednym galonie oleju napędowego.