Warszawa: piętrusy pojadą linią podmiejską

Warszawa: piętrusy pojadą linią podmiejską

04 stycznia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Zakończyły się prace w podmiejskim tunelu średnicowym w Warszawie polegające na podniesieniu, izolacji oraz wyprofilowaniu sieci trakcyjnej. Tym samym zniknęła przeszkoda, która uniemożliwiała przejazd nimi pociągów z wagonami piętrowymi.

Fot. Dominik Skudlarski

Prace budowlane trwały od połowy ubiegłego roku. Polegały na pokryciu warstwą izolacyjną wewnętrznej części tunelu. Jak mówił wówczas „Kurierowi Kolejowemu” Jan Telecki, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Warszawie „zastosowany materiał izolacyjny umożliwi podniesienie linii nośnej i drutu jezdnego bliżej stropu. Dzięki temu będą mogły tamtędy przejeżdżać pociągi piętrowe.”

Za wykonanie zabezpieczenia stropu w tunelu średnicowym warstwą izolacyjną oraz przebudowę i profilowanie sieci trakcyjnej odpowiedzialna jest konsorcjum firm Intop Warszawa oraz Warszawskiego Przedsiębiorstwa Mostowego „Mosty”. Koszt przedsięwzięcia to 4,3 mln zł.

- Jesteśmy już po końcowych odbiorach - mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych. – O północy został zniesiony zakaz wjazdu wagonów piętrowych do podmiejskiego tunelu średnicowego.

W latach 2006-2007 przeprowadzono remont tunelu, po którym okazało się, że nie mieszczą się w nim wagony piętrowe. Przyczyną było położenie wzmacniającej płyty podtorowej, która zmniejszyła skrajnię pionową. Aby rozwiązać ten problem PKP Polskie Linie Kolejowe rozważały zamontowanie sztywnej sieci trakcyjnej. Okazało się jednak, że wystarczy zastosowanie warstwy izolacyjnej. Pozwoliło to podnieść linię nośną nad torami nr 3 i 4.

Linia średnicowa w centrum Warszawy jest miejscem przez które przejeżdżają pociągi z kilku najważniejszych korytarzy transportowych m.in. linii E65, E20, E75. Oznacza to, że linia średnicowa jest najbardziej obciążonym odcinkiem na sieci kolejowej w Polsce.

W ciągu doby przejeżdża tędy ok. 800 pociągów, przy czym mniejsza ich ilość (ponad 270) kursuje częścią dalekobieżną, a pozostałe - częścią podmiejską. Linia podmiejska tunelu średnicowego jest już maksymalnie obciążona. W godzinach szczytu pociągi kursują co 3 minuty. Wyjściem naprzeciw wzrastającym z roku na rok potokom pasażerskim są właśnie wagony piętrowe.

Koleje Mazowieckie nie wykluczają, że pojadą one linią średnicową. Przedstawiciele przewoźnika wielokrotnie podkreślali, że jak tylko tunel przejdzie pomyślnie wszystkie testy, to taka możliwość będzie poważnie rozważana.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Poznań: korekta trasy tramwaju nr 18 Poznań: korekta trasy tramwaju nr 18
Następny artykuł Warszawa: w sobotę pożegnamy „parówki” Warszawa: w sobotę pożegnamy „parówki”