Podstawowe zależności między koleją a gospodarką są dwie: bezpośrednia i pośrednia. Bezpośrednia to państwowe pieniądze zainwestowane w tabor i infrastrukturę. Druga, to otrzymana w ten sposób nowoczesna kolej co pośrednio również stanowi potężny zastrzyk dla rozwoju gospodarczego – zaznaczył Remigiusz Paszkiewicz, prezes PKP PLK.
Szef narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej dodaje do tego trzeci, niemniej istotny element.
- Ogromne znaczenie w globalnej gospodarce ma również jakość zarządzania. Dotyczy to również kolei. Sprawne zarządzanie przekłada się na efektywne prowadzenie biznesu – zaznacza prezes Paszkiewicz.
Podkreślił, że dla Grupy PKP wyznacznikiem jakości zarządzania może być prowadzenie procesów prywatyzacyjnych. W tym kontekście wymienił np. prywatyzację przez giełdę spółki PKP Cargo.
W kontekście tematu przewodniego dzisiejszej konferencji należy rozważyć jakie znaczenie mają przewozy pasażerskie a jakie towarowe. Można zadać sobie pytanie, na rozwój których należy położyć większy nacisk.
- Kolej od początku swej historii miała służyć przewozowi towarów. Pasażer nie był motorem budowania kolei – mówi szef PKP Polskich Linii Kolejowych. Dziś to jest już nieaktualne. - Pasażer jest równie ważny. Dlatego w ramach Grupy PKP prowadzimy szereg usług służącym pasażerom, w tym modernizację dworców, wdrażanie nowoczesnych systemów informacji pasażerskiej itd. – podkreśla Paszkiewicz.
Wypowiedź pochodzi z konferencji Kolej a Gospodarka organizowanej przez KOW media&marketing, wydawcę Kuriera Kolejowego, która odbywa się dziś w Ministerstwie Gospodarki.