EU07-195 odzyskała oryginalny wygląd

EU07-195 odzyskała oryginalny wygląd

04 sierpnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Lokomotywa serii EU07 z numerem bocznym 195 powróciła właśnie na polskie tory w oryginalnym wyglądzie. Stylowe aluminiowe listwy, reflektory z lat sześćdziesiątych i historyczna kolorystyka sprawiają, że widok EU07-195 będzie teraz prawdziwą gratką dla fanów kolei.

EU07-195 odzyskała oryginalny wygląd
Fot. PKP Cargo

Przywrócenie lokomotywy do klasycznego wzornictwa odbyło się z inicjatywy Fundacji Era Parowozów przy wsparciu PKP Cargo.

Lokomotywa EU07-195 została wyprodukowana w 1972 r. w Państwowej Fabryce Wagonów „Pafawag” we Wrocławiu, jednym z największych zakładów produkcji taboru kolejowego w Europie. Pracę na kolei zaczęła 20 maja 1972 r. w byłej lokomotywowni Kutno. Od tamtej pory co jakiś czas zmieniała miejsce pobytu, stacjonując kolejno: w Łazach, Katowicach oraz Poznaniu. Do grudnia 2014 r. przejechała ponad 5,6 mln km. W latach 1965-1974 zbudowano łącznie 240 lokomotyw tego typu, oznaczając je symbolem 3E.

W 2007 r., w wyniku relokacji taboru, lokomotywy EU07 znalazły się w posiadaniu PKP Cargo, PKP Przewozy Regionalne oraz PKP Intercity. Każda ze spółek przemalowała „siódemki” według obowiązującej wówczas wizualizacji i przeprowadziła prace modernizacyjne. W efekcie pierwotny wygląd lokomotyw uległ zmianie.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom miłośników kolei, PKP Cargo we współpracy z Fundacją Era Parowozów przywracają kilka egzemplarzy najbardziej zasłużonych serii lokomotyw do stanu, w jakim prezentowały się przed laty. Możliwość nadania lokomotywie EU07-195 historycznego blasku nadarzyła się, gdy trafiła ona do naprawy rewizyjnej w Ostrowie Wielkopolskim.

PKP Cargo pokryło lokomotywę EU07-195 oryginalną malaturą i pozostawiło charakterystyczne, rzadko spotykane aluminiowe listwy oraz reflektory z lat sześćdziesiątych. Prace naprawcze zostały zakończone 30 lipca 2015 r. Następnego dnia lokomotywa pojawiła się w macierzystej jednostce w Poznaniu. W 2013 r. analogiczną przemianę przeszła lokomotywa ST44-1103 z Północnego Zakładu spółki.

Zobacz zdjęcia odrestaurowanego elektrowozu: