Stadler i Zarząd Transportu Miejskiego Fort Worth Transportation Authority (FWTA) stanu Texas wspólnie zaprezentowali na targach APTA Expo 2017 pierwszy w USA pojazd Flirt, który będzie eksploatowany na podmiejskiej linii kolejowej TEXRail. Kontrakt na dostawę ośmiu pociągów został podpisany w czerwcu 2015 roku. Spalinowe zespoły trakcyjne wkrótce zostaną oddane do obsługi linii kolejowej pomiędzy Fort Worth a portem lotniczym Dallas.
Historia pojazdów Flirt to historia sukcesu firmy Stadler. Na całym świecie spółka oddała do użytku ponad 1400 modułowych zespołów trakcyjnych tego typu. Stadler nie kryje zadowolenia z faktu, że pierwszych osiem pociągów zostanie wprowadzonych do eksploatacji w Stanach Zjednoczonych. Razem z FWTA zaprezentował pierwszy pojazd wyprodukowany na potrzeby TEXRail podczas targów APTA EXPO 2017. Amerykański FLIRT z położonym centralnie modułem zasilania, spełnia wymagania stawiane zarówno przez amerykańską Federalną Administrację Kolejową, jak i zapisy klauzuli „Buy America”. Pociągi dla FWTA zostały zbudowane w zakładzie w Salt Lake City w stanie Utah.
- Bardzo się cieszymy, że wprowadziliśmy te nowoczesne, komfortowe pojazdy na trasy łączące Fort Worth i Dallas. Nadzorowaliśmy wszystkie etapy produkcji i jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów - mówi Paul Ballard, prezes i dyrektor generalny FWTA.
- Jesteśmy dumni, że mogliśmy wspólnie z naszym klientem po raz pierwszy zaprezentować nasz bestseller także w Stanach Zjednoczonych. Jesteśmy przekonani, że produkowane w USA pociągi Flirt zdobędą sympatię pasażerów podróżujących po Teksasie i zapewnią mieszkańcom Fort Worth i jego okolic nowy komfort podróży - podkreśla Peter Spuhler, prezes zarządu i właściciel firmy Stadler.
Osiem komfortowych składów spełnia rygorystyczne wymogi amerykańskiej ustawy dot. osób niepełnosprawnych. Szerokie drzwi wejściowe i przestronny pokład pojazdu ułatwiają sprawną wymianę pasażerów. Każdy pociąg dysponuje 224 miejscami siedzącymi, posiada stoliki i porty USB, a także został wyposażony w przestronną toaletę. Ergonomiczna kabina maszynisty oraz inteligentne rozmieszczenie paneli sterowania zapewniają personelowi pociągu komfortową pracę. Pojazdy o długości 81,1 metra będą osiągały prędkość 130 km/h. Są wyposażone w dwa silniki Diesla o mocy 520 kW wyprodukowane przez firmę Deutz. Wszystkie pociągi, zgodnie z harmonogramem kontraktu, zostaną dostarczone przewoźnikowi w grudniu 2018 roku.
Pojazdy dla TEXRail dołączą do floty pociągów Stadlera eksploatowanej w Stanach Zjednoczonych. Inne zamówienie realizowane obecnie przez spółkę w USA obejmuje dostawę 16 sześcioczłonowych, piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zostaną one wyprodukowane na potrzeby kalifornijskiego operatora kolejowego Caltrain. Kontrakt, podpisany w sierpniu 2016 roku w San Mateo w stanie Kalifornia, uwzględnia możliwość zamówienia kolejnych 96 piętrowych zespołów trakcyjnych, a jego pierwotna wartość wynosi 551 milionów dolarów. Te nowoczesne zespoły trakcyjne, charakteryzujące się najlepszymi osiągami zostały skonstruowane w sposób umożliwiający podróż na miejscach siedzących jak największej liczbie pasażerów. Będą kursować między położonymi w Dolinie Krzemowej miastami San Francisco i San Jose.
Pierwszy pojazd zostanie dostarczony do Stanów Zjednoczonych w sierpniu 2019 roku i wejdzie do eksploatacji w 2020 po otrzymaniu homologacji.