PGE Energetyka Kolejowa dostarczy paliwa PKP Intercity

PGE Energetyka Kolejowa dostarczy paliwa PKP Intercity

15 kwietnia 2024 | Źródło: Grupa PGE
PODZIEL SIĘ

PGE Energetyka Kolejowa, spółka z Grupy PGE, wygrała przetarg na dostawę paliw dla PKP Intercity. W ramach trzyletniego kontraktu PGE Energetyka Kolejowa zaopatrzy największego polskiego operatora kolejowego w blisko 20 tys. m3 oleju napędowego, który będzie wykorzystywany do realizacji przewozów pasażerskich na liniach niezelektryfikowanych oraz prac utrzymaniowych na bocznicach kolejowych.

 

PGE Energetyka Kolejowa dostarczy paliwa PKP Intercity
Fot. PGE Energetyka Kolejowa

 

W ramach umowy paliwo będzie odbierane przez PKP Intercity na ogólnodostępnych, samoobsługowych i otwartych całodobowo kolejowych stacjach paliw, należących do spółki PGE Energetyka Kolejowa. Obecnie PGE EK dysponuje 20 takimi stacjami, które zlokalizowane są w strategicznych, pod względem logistyki kolejowej, miejscach w kraju.

Dostarczane w ramach umowy paliwo będzie wykorzystywane przez PKP Intercity do obsługi przewozów pasażerskich na liniach niezelektryfikowanych lub częściowo zelektryfikowanych, które stanowią ok. 37% wszystkich linii kolejowych w Polsce. Dodatkowo, paliwo to będzie używane przez lokomotywy manewrowe, wykonujące pracę utrzymaniową na bocznicach kolejowych.

PGE Energetyka Kolejowa cały czas rozwija sieć ogólnodostępnych kolejowych stacji paliw, umożliwiając tankowanie pojazdów szynowych w nowych lokalizacjach. Jednym z prowadzonych obecnie działań jest modernizacja obiektów infrastruktury usługowej, umożliwiająca rozszerzenie oferty produktowej o dystrybutory wodnego roztworu mocznika – płynu stosowanego w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych, pozwalającego zredukować emisję tlenków azotu do atmosfery. Rozwiązanie to zostanie wdrożone w pięciu lokalizacjach: w Szczecinie, Poznaniu, Gdyni, Białymstoku i Wrocławiu. Planowane zakończenie inwestycji przewidziane jest na początek trzeciego kwartału 2024 roku.

Zielona przyszłość kolei

PGE Energetyka Kolejowa równolegle rozwija inicjatywy mające na celu ograniczanie emisji CO2 na kolei. Jednym z takich programów jest Zielona Kolej, którego celem jest zasilanie sektora kolejowego w pełni czystą energią, pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Najbliższy kamień milowy zakłada osiągnięcie 85-procentowego udziału energii odnawialnej w całości wolumenu energii wykorzystywanej na kolei w 2030 r.

We wrześniu 2023 r. do programu przystąpiło PKP Intercity. PGE Energetyka Kolejowa i narodowy przewoźnik kolejowy będą współpracować na rzecz tworzenia ekologicznego, niskoemisyjnego transportu kolejowego oraz poprawy efektywności energetycznej.

PGE Energetyka Kolejowa, należąca do Grupy PGE, łączy kolej z systemem elektroenergetycznym kraju. Dba o niezawodność i jakość dostaw energii oraz paliw dla transportu kolejowego. Posiada sieć dystrybucyjną na terenie całego kraju. Infrastruktura spółki to ponad 600 tys. różnego rodzaju obiektów i elementów instalacji rozmieszczonych wzdłuż linii kolejowych, w tym 6 nowoczesnych centrów sterowania ruchem w sieci kontrolowanej przez prawie 55 tys. inteligentnych liczników energii (AMI). Do zasilania sieci trakcyjnej służy m.in. 21,5 tys. km linii energetycznych spółki, dostarczającej energię do poszczególnych urządzeń, a ostatecznie – do pociągów. Firma odpowiada za dystrybucję 4,32 TWh energii elektrycznej rocznie, co stanowi ok. 3 proc. całej energii dostarczanej w kraju.

Grupa PGE, po dołączeniu PGE Energetyka Kolejowa, dysponuje liniami dystrybucyjnymi o łącznej długości ok. 320 tys. km, wolumen dystrybuowanej energii wynosi ok. 41,4 TWh, a sprzedaży energii ok. 37,3 TWh.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, łączy mniejsze ośrodki z aglomeracjami, a także umożliwia wygodne podróżowanie po Europie zapewniając mieszkańcom coraz większej liczby miast i miejscowości dostępność komunikacyjną. W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W 2030 roku cała flota PKP Intercity będzie nowa lub zmodernizowana, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. Przewoźnik dąży do tego, by oferować pasażerom wysoki oraz powtarzalny standard podróży i intensywnie rozwija ofertę dla pasażerów, by kolej stała się środkiem transportu pierwszego wyboru. Rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego wpisuje się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. PKP Intercity ma ambicję, aby stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.