SNCF i Alstom prezentują barwy TGV-M

SNCF i Alstom prezentują barwy TGV-M

30 kwietnia 2024 | Źródło: Ferrovie /SNCF / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

TGV-M firmy Alstom dla SNCF, nazywany "pociągiem przyszłości", został oficjalnie zaprezentowany w Belfort. Jest to piąta generacja szybkich pociągów dla SNCF produkowanych przez Alstom.

 

SNCF i Alstom prezentują barwy TGV-M
Fot. SNCF

 

Oprócz innowacyjnego projektu, pociąg ten ma być bardziej ekologiczny i ekonomiczny niż jego poprzednicy.  Konkretnie, ten nowy model ma zużywać mniej energii niż obecny TGV Duplex dzięki "spiczastemu nosowi" i przeprojektowanemu silnikowi, który teraz umożliwia "ekologiczną jazdę".

Według SNCF, ślad węglowy przyszłego TGV-M będzie "najniższy na rynku", dzięki "32% redukcji emisji CO2" na podróż.  TGV-M będzie w stanie pomieścić więcej podróżnych, ponieważ będzie w stanie pomieścić do 740 miejsc siedzących, w porównaniu do 560 obecnie.

Kluczowym słowem jest "modułowość". W zależności od oczekiwanej frekwencji na torach, możliwe będzie szybkie przekształcenie przestrzeni 1. klasy w 2. klasę, rekonfiguracja wnętrza pociągu poprzez usunięcie lub dodanie siedzeń, zintegrowanie lub usunięcie miejsca na rowery itp.

Jeśli chodzi o design, entuzjaści szybkich pociągów znajdą, poza kilkoma szczegółami, wygląd dzisiejszych TGV. Z białą podstawą, drzwi TGV-M będą miały kolor "carmillon touch", a dokładniej "Frenchberry", charakterystyczny dla taboru SNCF.

W przeciwieństwie do modeli poprzedniej generacji, nowe pociągi będą malowane, a nie powlekane, co wiąże się z ryzykiem degradacji w wyniku zużycia i czynników atmosferycznych.  Jeśli chodzi o kolor biały, jest to wybór zarówno estetyczny, jak i ekologiczny, ponieważ jasne kolory pozwalają odbijać promienie słoneczne, a tym samym zachować świeżość w pociągu.

Francuskie przedsiębiorstwo kolejowe zainwestowało nie mniej niż 3,5 miliarda euro w zakup stu zespołów trakcyjnych. W warsztatach Alstom w Belfort około 800 pracowników produkuje pociągi w tempie jednego na cztery miesiące. Według Alstom, budowa 115 pociągów TGV-M powinna zająć około dziesięciu lat i już jest opóźniona.

W rzeczywistości uruchomienie pierwszych składów, początkowo planowane na Igrzyska Olimpijskie, lecz zostało przesunięte na 2025 rok. Pociągi będą dostarczane stopniowo w latach 2025 i 2026, a następnie w tempie 12 rocznie od 2027 roku.

Pierwsze TGV-M zostaną uruchomione na osi południowo-wschodniej, gdzie SNCF jest narażone na konkurencję ze strony Trenitalia i Renfe. Francuzi będą musieli poczekać do jesieni 2024 r., aby odkryć wnętrze TGV-M podczas testów przedoperacyjnych, ostatniej fazy testowej przed komercyjnym uruchomieniem.