Zmiany w szlakach przez Morze Czerwone oraz zakłócenia w trasach przewoźników znacząco wpływają na wiarygodność harmonogramu, która obecnie osiągnęła najniższy poziom od 15 miesięcy. W nowej analizie rynku, Sea-Intelligence zwraca uwagę, że zarówno wiarygodność, jak i średnie opóźnienia odnotowały znaczący spadek w ciągu ostatnich dwóch miesięcy, niszcząc znaczne postępy osiągnięte od 2022 roku po wyjściu z pandemii COVID-19 i wzroście wolumenów kontenerów.
W obliczu kryzysu na Morzu Czerwonym, globalna wiarygodność harmonogramu, przeanalizowana dla ponad 60 przewoźników i 34 tras handlowych, odnotowała drugi miesiąc z rzędu spadek o ponad pięć punktów procentowych według danych Sea-Intelligence. Średnio wynosi obecnie 51,6 procent, co oznacza spadek o 10 punktów procentowych od listopada 2023 roku, czyli od początku kryzysu. To spadek o około 15 punktów procentowych w porównaniu ze szczytem osiągniętym w połowie 2023 roku, który wynosił 66,8 procent.
"Spadek ten oznacza, że wynik ze stycznia 2024 roku był najniższy od września 2022 roku" - powiedział Alan Murphy, dyrektor generalny Sea-Intelligence. "Różnica w wiarygodności harmonogramu między najbardziej a najmniej niezawodnym przewoźnikiem" spośród 13 najlepszych firm - zauważa - "była najmniejsza od lutego 2023 roku."
W zaskakujący sposób, CMA CGM, która była jednym z głównych przewoźników nadal operujących niektórymi statkami przez Morze Czerwone w styczniu, była najbardziej niezawodna wśród dużych przewoźników, osiągając 54,7 procent. Dyrektor generalny CMA CMG skarżył się w wywiadzie dla Financial Times na problemy z harmonogramami, mówiąc nawet, że na Morzu Czerwonym czekali na eskortę marynarki wojennej.
Czterech innych przewoźników, wszystkie z siedzibą w Azji (COSCO, Evergreen, OOCL i Wan Hai), również miało wiarygodność powyżej 50 procent, podczas gdy najwięksi, w tym MSC, Maersk i Hapag-Lloyd, mieścili się w zakresie średnich 40 procent. Różnica między CMA CGM jako najbardziej niezawodnym a Yang Ming jako najmniej niezawodnym wynosiła zaledwie 12 punktów procentowych.
"Z powodu obecnego kryzysu na Morzu Czerwonym i znacznych opóźnień w rejsach wokół Afryki, żaden z 13 najlepszych przewoźników nie był w stanie zanotować poprawy miesiąc do miesiąca w wiarygodności harmonogramu" - raportuje Murphy. "Ze względu na rejsy wokół Afryki, średnie opóźnienie dla spóźnionych przybyć statków dodatkowo się pogorszyło, zwiększając się o 0,59 dnia miesiąc do miesiąca, osiągając 6,01 dnia" - mówi Murphy.
Niektórzy ekonomiści przewidywali, że opóźnienia i problemy z łańcuchami dostaw ustabilizują się po pewnym czasie, gdy przewoźnicy zaczną dostosowywać się do dłuższych rejsów, a wpływ na ich harmonogramy wyrówna się. Segment kontenerowy miał również nadwyżkę zdolności przewozowych przed kryzysem, co zdaniem wielu pomogło przewoźnikom zareagować na niektóre wyzwania w krótkim okresie.
CMA CGM będący jedynym z głównych przewoźników, stwierdził, że uważa, iż sytuacja się stabilizuje, dzięki czemu może na indywidualnych zasadach wznowić niektóre przejazdy. Jednakże, ta deklaracja została wydana przed dzisiejszym incydentem, w którym statek MSC ponownie padł celem ataku rakietowego i stanął w ogniu. Inne przewoźniki, takie jak Maersk, niedawno ostrzegły klientów, że należy się spodziewać przedłużonych zakłóceń do drugiego kwartału 2024 roku lub nawet dalej.