Alstom dostarcza pierwszą lokomotywę Traxx Universal DC z systemem Last Mile do Mercitalia Rail

Alstom dostarcza pierwszą lokomotywę Traxx Universal DC z systemem Last Mile do Mercitalia Rail

07 maja 2024 | Źródło: Ferrovie.it / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W dniu dzisiejszym (6 maja), w zakładzie Alstom w Vado Ligure (SV), dostarczono pierwszą lokomotywę Alstom Traxx Universal DC wyposażoną w Last Mile, innowacyjny element, który umożliwia łączenie obszarów niezelektryfikowanych bez pomocy lokomotyw manewrowych. Podczas wydarzenia Centrum Logistyczne FS Group ogłosiło przyznanie Alstomowi przetargu o wartości ponad 323 milionów euro na dostawę 70 nowych lokomotyw (zarówno z Last Mile, jak i wyłącznie elektrycznych) wraz z powiązaną usługą serwisową przez 12 lat, z opcją zakupu do 30 kolejnych.

Alstom dostarcza pierwszą lokomotywę Traxx Universal DC z systemem Last Mile do Mercitalia Rail
Fot. Ferrovie.it

 

Uruchomieniem lokomotywy zajęli się Edoardo Rixi, wiceminister infrastruktury i transportu, Giacomo Raul Giampedrone, radny ds. robót publicznych, infrastruktury i dróg regionu Liguria, Alessandro Berta, dyrektor Unione Industriali Savona, Sabrina De Filippis, dyrektor zarządzający i dyrektor generalny Mercitalia Logistics (FS Group Logistics Hub), Michele Viale, dyrektor generalny Alstom Italia oraz prezes i dyrektor generalny Alstom Ferroviaria, a także Silvio Damagini, dyrektor generalny Mercitalia Rail.

"Aby mieć nowoczesny system infrastruktury, Europa musi myśleć inaczej niż przez ostatnie 30 lat. - powiedział Edoardo Rixi, wiceminister infrastruktury i transportu - Obecnie włoski system logistyczny obsługuje 70% potrzeb krajowego przemysłu, a 30% zapewniają porty w północnej Europie, głównie w północnych Włoszech. Musimy osiągnąć zdolność przeładunkową na poziomie 120-130% w porównaniu z obecną, aby móc obsługiwać nie tylko nasz system przemysłowy, ale także, w razie potrzeby, niemiecki, francuski czy szwajcarski. To duże ryzyko; w ciągu najbliższych 12 lat zainwestujemy w kolej ponad 200 miliardów euro. Jeśli dodamy do tego prace drogowe i morskie, mówimy o prawdziwej rewolucji infrastrukturalnej".

 

Fot. Ferrovie.it

 

„Dzisiejszy dzień stanowi dla nas zasadniczy etap w procesie ożywienia sektora logistycznego – oświadczyła Sabrina De Filippis, dyrektor generalna Mercitalia Logistics – ponieważ wraz z dostawą tych pierwszych lokomotyw z modułem Last Mile możemy zobaczyć rezultaty naszych inwestycji z pierwszej ręki Do tych 20 lokomotyw od końca 2025 roku dołączy kolejnych 70. Faktycznie rozstrzygnęliśmy dla Alstomu przetarg o wartości ponad 323 mln euro na dostawę 70 nowych lokomotyw wraz z usługą serwisową, z opcją zakupu kolejnej. 30. Kolejny krok naprzód w odnowie naszego taboru lokomotyw i wagonów, aby transport kolejowy stał się coraz bardziej zrównoważony i wydajny”. „Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że możemy świętować tę ważną okazję wspólnie z Polo Logistica, naszym wieloletnim klientem i pionierem lokomotyw elektrycznych dużej mocy. Dziś przypada dostawa pierwszej lokomotywy Traxx Universal DC wyposażonej w Last Mile, co jest znaczącym kamieniem milowym w historii firmy nasze partnerstwo – oznajmił Michele Viale, dyrektor generalny Alstom Italia oraz prezes i dyrektor generalny Alstom Ferroviaria – W ciągu ostatnich 20 lat w samej Europie sprzedano ponad 2700 lokomotyw Traxx, z czego ponad 250 we Włoszech Universal DC na rynek włoski są produkowane w siedzibie Alstomu w Vado Ligure, doskonałym ośrodku, który od ponad stu lat jest odpowiedzialny za wszystkie etapy projektowania i produkcji pojazdów dzięki know-how ponad 300 osób”.

Lokomotywa dostarczana do centrum logistycznego za pośrednictwem Mercitalia Rail jest częścią 20 opcjonalnych lokomotyw, które zostaną dodane do 40 już eksploatowanych komercyjnie w ramach umowy podpisanej w grudniu 2017 roku.

Czteroosiowy Traxx Universal DC zaprojektowany specjalnie do transportu towarowego, charakteryzujący się wydajnością w zakresie zużycia energii elektrycznej i wysoką zdolnością trakcyjną, reprezentuje doskonałość, która z biegiem lat dostosowuje się do ewolucji nowych kontekstów i różnych potrzeb operacyjnych. Bardziej funkcjonalna konstrukcja, w porównaniu do poprzednich modeli, pozwala na zastosowanie planu konserwacji z dłuższymi interwałami i zmniejszoną liczbą interwencji, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu niezawodności i dostępności.

Wydarzenie to stanowi ważny kamień milowy dla bieguna logistycznego, który jest mocno zaangażowany w osiągnięcie ambitnych celów planu przemysłowego Grupy FS, który obejmuje, wśród swoich głównych celów, odnowienie taboru w celu zapewnienia coraz bardziej wydajnych i zrównoważonych usług, zwiększając doskonałość Made in Italy na arenie krajowej i międzynarodowej. Inwestycje w odnowienie floty, ulepszenie terminali, cyfryzację procesów i rozwój nowych partnerstw mają na celu przedefiniowanie przyszłości transportu towarowego z myślą o większej integracji kolejowo-drogowo-morskiej.

Zakład Alstom w Vado Ligure zatrudnia ponad 300 osób i zajmuje łączną powierzchnię 63 000 metrów kwadratowych, z czego 28 000 przeznaczonych jest na produkcję. Od ponad wieku zakład w Ligurii zajmuje się różnymi etapami, w tym podzespołami elektrycznymi i pneumatycznymi, montażem wózków, malowaniem i końcowym montażem pojazdów, testowaniem, testami deszczowymi i ważeniem pojazdów oraz naprawą elektroniki zasilającej i sterującej.