UMWŚ: audyt finansowy w Kolejach Śląskich

UMWŚ: audyt finansowy w Kolejach Śląskich

PODZIEL SIĘ

Zgodnie z zapowiedzią Urząd Marszałkowski przygotowuje się do przeprowadzenia audytu finansowego w Kolejach Śląskich. Na razie prowadzone są niezbędne uzgodnienia, których wynikiem będzie podpisanie umowy na wykonanie tego zadania.

Fot. Kuba Batorowicz

Jak podkreśla marszałek Mirosław Sekuła, wyniki prac zespołu – podobnie jak w przypadku przyczyn falstartu przewoźnika – będą upublicznione. Analiza zostanie przekazana wszystkim radnym Sejmiku Województwa Śląskiego i udostępniona mieszkańcom województwa. Prace nad dokumentem powinny zakończyć się w marcu 2013 r.

– Najważniejsze jest to, by wszyscy pasażerowie i mieszkańcy województwa śląskiego mieli pełną wiedzę nie tylko na temat przyczyn niepowodzenia startu Kolei Śląskich, ale i sytuacji finansowej przewoźnika. Uważam, że i w tym zakresie musimy być transparentni – mówi Mirosław Sekuła. 

Od jakiegoś czasu w mediach pojawiają się różne kwoty dotyczące kosztów grudniowego kryzysu i kondycji finansowej naszego przewoźnika. Nie oddają one prawdziwego obrazu strony ekonomicznej powołania projektu Kolei Śląskich. – Dlatego zdecydowaliśmy, że nie będziemy przekazywać opinii publicznej pojedynczych kwot. Pełny obraz finansów, ze wszystkimi blaskami i cieniami, zostanie upubliczniony w raporcie – dodaje marszałek.

Przypomnijmy, od 9 grudnia spółka Koleje Śląskie rozpoczęła pracę przewozową na wszystkich połączeniach kolejowej komunikacji pasażerskiej w województwie śląskim. W tym czasie wystąpiły poważne problemy w realizacji rozkładu jazdy. Przewoźnik wprowadził zastępczą komunikację autobusową. Początkowo przez kilka dni dotyczyła ona ok. 90 stałych połączeń, potem została zmniejszona do ok. 60. Na pozostałych ok. 605 (suma z dni roboczych i wolnych) połączeniach kursowały pociągi Kolei Śląskich.
Od końca minionego roku liczba ta spadła do 10 na liniach Czechowice-Dziedzice – Pszczyna – Rybnik – Wodzisław Śląski. Od 10 stycznia na wszystkie połączenia wyjechał tabor kolejowy.

W połowie grudnia 2012 Zarząd Województwa Śląskiego podpisał z Przewozami Regionalnymi roczną umowę na obsługę przewozów na 5 tzw. liniach stykowych łączących sąsiadujące województwa. Przewozy Regionalne przejęły od Kolei Śląskich obsługę 5 tras: Częstochowa – Radomsko (Łódź), Częstochowa – Kielce, Kędzierzyn Koźle – Gliwice, Strzelce Opolskie – Gliwice, Kędzierzyn Koźle – Racibórz. W ten sposób Koleje Śląskie zyskały rezerwę taborową na obsługę połączeń wewnątrz województwa.

Obecnie Koleje Śląskie realizują przewozy na ok. 450 połączeniach w dni robocze oraz ok. 300 w weekendy.