Centrum serwisowe Pendolino od kuchni (cz. 2)

Centrum serwisowe Pendolino od kuchni (cz. 2)

13 września 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Składy Pendolino otrzymały wczoraj homologację UTK, co otwiera im drogę do rozpoczęcia eksploatacji na polskich torach. Tymczasem nowoczesne centrum serwisowe pojazdów na Olszynce Grochowskiej przygotowuje się do obsługi pojazdów. Zachęcamy do zapoznania się z kolejną częścią reportażu o tym obiekcie.

Fot. Adam Brzozowski

Zobacz pierwszą część reportażu

Piąty tor obiektu nie ma sieci trakcyjnej. Jest on przewidziany do dłuższych napraw okresowych, kiedy skład ED250 będzie odłączony od zasilania (w każdej chwili pojazd można zasilić z jednego z wielu gniazd z mediami). Wzdłuż toru usytuowano 28 podnośników Kutruffa, które pozwalają podnieść cały skład do góry, np. w celu wymiany wszystkich wózków jednocześnie. W obiektach Alstomu wszystko jest zaprojektowane zgodnie z uznanymi na świecie systemami zarządzania. Dzięki takiemu podejściu praca wykonywana jest efektywnie, czyli po prostu szybko.

W warsztatach utrzymania technicznego Pendolino zastosowano interesujące zabezpieczenia w technice interlockingu. Są one wykorzystywane np. do ochrony wejścia na podest przed przypadkowymi osobami. Kiedy na torze nie ma pojazdu człowiek może z podestu spaść. Może też dojść do wypadku, jeśli pojazd poruszy się na torze. Interlocking polega na tym, że aby wejść na podest kierownik otwiera wejście swoim kluczem (tzw. klucz master). Następnie uprawniony pracownik wpina do zamka indywidualną kłódkę, aby zaznaczyć swoją obecność na podeście. Wówczas nastąpi blokada pociągu – skład nie ruszy zanim pracownik nie wyciągnie swojej kłódki z zamka, czyli nie zejdzie wcześniej z podestu. Podobne zabezpieczenie zastosowano na tablicy z włącznikiem zasilania sieci – potrzebny jest klucz master i wpięcie kłódki przez pracownika (widoczna na zdjęciu u góry po prawej stronie).

W warsztatach utrzymania Pendolino można zauważyć interesujące pojazdy. Wśród nich wyróżnia się elektryczna jednostka Zefir do przetaczania składów Alstomu po całej hali. W obiekcie jest zakaz korzystania z pojazdów spalinowych – w razie wykrycia spalin włączy się system alarmowy.

W magazynie znaleźliśmy wózek z instalacją podawania piasku do piasecznic w Pendolino. Wózek ten został wyprodukowany w Polsce (marka Leżajsk). Większość urządzeń funkcjonujących w hali pochodzi jednak zza granicy. Alstom korzysta z wyposażenia dostarczanego przez znane koncernowi firmy a warszawska hala została zaprojektowana w Paryżu.

Fot. Michał Wójcicki

Zastosowana w centrum serwisowym składów Pendolino tokarka podtorowa (na zdjęciu u góry) jest unikatem w naszym kraju. To tokarka-tandem, bo składa się z dwóch tokarek, które mogą wykonywać pracę niezależnie, ale jednocześnie na dwóch wózkach. Tokarka ta jest sterowana z rozdzielni. To jedyne urządzenie tego typu w Polsce i jedno z kilku w Europie.

Wkrótce zamieścimy kolejną część reportażu o centrum serwisowym Alstomu