Dziś w Kostrzynie nad Odrą odbywa się konferencja „Polityka transportu kolejowego makroregionu w świetle Strategii Rozwoju Polski Zachodniej”. Podczas spotkania omawiane są bariery w rozwoju przewozów kolejowych między województwem lubuskim i województwami sąsiednimi oraz regionem Berlina i Brandenburgii.
Na konferencję nie mógł dotrzeć zapowiadany gość - Janusz Piechociński, wicepremier, minister gospodarki w rządzie Donalda Tuska. Skierował on do organizatorów i uczestników konferencji list odczytany przez Dariusza Kostrzębskiego, prezesa KOW media&marketing.
- Potencjał korzystnego położenia Polski Zachodniej, związany z bliskością silnych, europejskich metropolii oraz gęstą siecią ośrodków miejskich, sprawia, że makroregion ma szansę stać się obszarem zintegrowanym funkcjonalnie z głównymi ośrodkami aktywności gospodarczej w centrum kraju oraz ośrodkami Niemiec, Czech i Skandynawii, należącymi do podstawowych obszarów aktywności gospodarczej w Unii Europejskiej – napisał Janusz Piechociński.
Fot. Adam Brzozowski
Kostrzyn nad Odrą rozwinął się w XIX i XX wieku dzięki kolei. Burmistrz miasta, Andrzej Ludwik Kunt, informuje, że w latach największej świetności węzła kolejowego przez Kętrzyn przejeżdżało 195 pociągów na dobę. Dziś transport w mieście zdominowany jest przez transport drogowy.
W planie transportowym województwa lubuskiego jest uruchamianie wspólnie z niemieckim przewoźnikiem VBB połączeń na trasach Zielona Góra – Berlin, Gorzów Wielkopolski – Kostrzyn nad Odrą – Berlin, Zielona Góra – Guben – Cottbus, Frankfurt – Rzepin – Zbąszynek – Poznań i Legnica – Żagań – Forst – Cottbus.
- Nie naciskamy na połączenie po Berlince jako na połączenie międzynarodowe, ale transgraniczne, co wymaga jedynie uzgodnień między organizatorami przewozów. Z kolei Żagań – Forst nie jest połączeniem rozwojowym, dlatego chcemy rozbudować tę relację i przyciągnąć w ten sposób więcej pasażerów – mówi Andrzej Kluza, kierownik wydziału transportu kolejowego i infrastruktury urzędu marszałkowskiego województwa lubuskiego.
Samorząd województwa prowadzi negocjacje z VBB w sprawie rozwoju połączeń. Rozmowy dotyczą też wdrożenia wspólnego dla Polski i Niemiec systemu informacji pasażerskiej.
Niemcy odnotowują wzrosty przewozów w relacjach Berlin – Kostrzyn i Berlin – Szczecin. Pociągami jeżdżą głównie Polacy do pracy w Berlinie. – Chcemy powtórzyć ten sukces frekwencji w innych relacjach. Problemem są jednak inne systemy zasilania i inne systemy srk po obu stronach granicy – opowiada Thomas Dill z VBB. – Rozmawiamy z dostawcą naszego taboru, firmą Pesa, aby spróbowała poradzić sobie z tymi barierami – dodaje.
Konferencja „Polityka transportu kolejowego makroregionu w świetle Strategii Rozwoju Polski Zachodniej”, została zorganizowana jest przez Lubuski Urząd Wojewódzki oraz Urząd Miasta Kostrzyn nad Odrą we współpracy z KOW media&marketing.
Wkrótce zamieścimy większą relację z tego spotkania.