Składy z Vectronem i wagonem sterowniczym będą mogły poruszać się z prędkością do 230 km/h, co początkowo będzie wykorzystywane tylko za granicą.
Zamówione jednostki ComfortJet i lokomotywy Siemens Vectron przystosowane do prędkości 230 km/h wkrótce przyniosą duży skok naprzód pod względem jakości taboru. ČD zamówił łącznie 180 wagonów pasażerskich od konsorcjum Siemens-Škoda, które utworzą 20 dziewięciowagonowych jednostek nietrakcyjnych. Wartość kontraktu na rok 2021 wynosi 12,5 miliarda koron. Dwa dodatkowe wagony są kupowane przez Zarząd Kolei (zarządca infrastruktury kolejowej w Czechach) w ramach umowy w celu wyposażenia ich w niezbędną technologię i wykorzystania ich jako wagonów pomiarowych.
Składy z Vectronem i wagonem kontrolnym będą mogły poruszać się z prędkością do 230 km/h, co początkowo będzie wykorzystywane tylko za granicą. Zostaną one dopuszczone do eksploatacji w Czechach, na Słowacji, w Austrii, Niemczech, Polsce, na Węgrzech i w Danii. Są to również kraje (poza Polską) objęte mapą rozmieszczenia.
Wszystkie 20 jednostek w kompletnym zestawie ma zostać dostarczonych do końca 2026 r. W docelowym stanie mają być one wykorzystywane na trasach Praga-Berlin-Hamburg-Kopenhaga, Praga-Brno-Wiedeń-Styria-Villach i Praga-Brno-Bratysława-Budapeszt.
W okresie eksploatacji będą również korzystać z nowo wybudowanej infrastruktury, w szczególności Koralmbahn i tunelu Semmering w Austrii oraz tunelu Fehmarnbelt między Niemcami a Danią. Będą one również odpowiednie do eksploatacji na przyszłych czeskich liniach dużych prędkości, gdzie przewiduje się minimalną prędkość 200 km/h.
Kariera ComfortJetów w służbie ČD rozpocznie się stopniowo. Planuje się, że bez wagonu restauracyjnego i wagonu sterowniczego będą wykorzystywane na trasach Praga - Ostrawa i Bohumín - Praga - Franciszkowe Łaźnie. Będzie to możliwe dzięki elastyczności nowych pojazdów, które będzie można łączyć z innymi pojazdami.
W gotowej wersji jednostki nietrakcyjne będą miały 239 metrów długości. Będą oferować miejsce dla 555 pasażerów, w tym 99 w pierwszej klasie (gdzie pasażerowie będą mieli dostęp m.in. do bezprzewodowych ładowarek).
W produkcję zaangażowanych jest kilka fabryk. Wstępna konstrukcja, w tym lakier, powstaje w fabryce Siemensa w Wiedniu, obecnie ukończonych jest 28 wagonów. Są one następnie wykańczane w fabryce Skody w Ostrawie. W każdym wagonie trzeba między innymi zainstalować prawie siedem kilometrów kabli.
Produkcja lokomotyw i końcowy montaż wagonów sterowniczych odbywa się w Monachium w firmie Siemens. Podwozia są produkowane przez tę samą firmę w Grazu.