Leszczyński: należy zmienić model inwestycyjny

Leszczyński: należy zmienić model inwestycyjny

23 stycznia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

– Aby efektywnie wydać blisko 8 miliardów złotych na infrastrukturę kolejową w 2015 roku i porównywalne kwoty w latach kolejnych, powinien bezwzględnie zmienić się model inwestycyjny. Ten model, który ewidentnie nie był idealny podczas mijającej perspektywy finansowej – zaznacza Ryszard Leszczyński, szef Grupy KZN Bieżanów.

Fot. Rafał Wilgusiak

Grupa PKP ogłosiła ostatnio, że w tym roku planuje wydać na infrastrukturę 7,6 mld zł pochodzących ze środków unijnych z kończącej się perspektywy finansowej na lata 2007-2013. Czy rekordowe nakłady na inwestycje staną się kołem zamachowym i mogą dać solidne podwaliny do dalszego rozwoju dla firm budowlanych?

– Będzie to trudne. Jest styczeń, a ja nie widzę - poza nielicznymi wyjątkami - ogłoszonych i rozstrzygniętych przetargów. Im dłużej tych przetargów nie będzie, tym bardziej powiększy się inwestycyjna luka. Gwarancją rozwoju każdej branży jest stabilność najbliższego otoczenia. Niestety, my na kolei ciągle poruszamy się jak kolejką górską – gwałtownie w górę i zaraz potem gwałtownie w dół. Bez wątpienia nie są to idealne warunki do rozwoju, a raczej gwarancja problemów, poślizgów w realizacji czy upadłości wykonawców – tłumaczy Ryszard Leszczyński, prezes Kolejowych Zakładów Nawierzchniowych „Bieżanów”.

Według szefa Grupy KZN Bieżanów, powinien zmienić się obecny model inwestycyjny, który podczas mijającej perspektywy finansowej miał wiele wad. Jaki model byłby idealny?

Komunikowanie priorytetów inwestycyjnych i ich konsekwentna realizacja, rozdzielenie w przetargach procesów projektowania (wraz z uzyskiwaniem wszystkich pozwoleń, decyzji i zgód) oraz wykonawstwa, zabezpieczenie podwykonawców i poddostawców, zaliczkowanie, waloryzacja wynagrodzenia, wybór ofert najlepszych - czyli najefektywniejszych, nie zaś najtańszych - to wszystko o czym branża mówi od lat, choćby przy okazji Forum Inwestycyjnego PKP PLK i to wszystko czego zarządcy infrastruktury i głównemu kolejowemu inwestorowi nie udało się wciąż efektywnie wdrożyć – wylicza Leszczyński.

Jak dodaje, piłka jest także po stronie tworzących reguły prawne.

– O radykalnej poprawie prawa zamówień publicznych również mówi się od dawna, a tymczasem, poza fragmentarycznymi często poprawkami, uzyskaliśmy niewiele – podkreśla prezes Kolejowych Zakładach Nawierzchniowych „Bieżanów”.