Hiszpański minister transportu i zrównoważonej mobilności, Oscar Puente, oraz prezes Renfe, Raül Blanco, odwiedzili zakład przemysłowy Alstom w Katalonii, gdzie produkowanych jest 201 nowych, wysokopojemnych pociągów podmiejskich dla Renfe. Podczas wizyty mogli zapoznać się z innowacyjnym procesem produkcyjnym opracowanym w katalońskich zakładach na potrzeby tego kontraktu. Mogli również zobaczyć pierwszy sprzęgnięty zespół nowych pociągów, który jest obecnie poddawany testom statycznym.
Leopoldo Maestu, dyrektor zarządzający Alstom w Hiszpanii, który towarzyszył ministrowi i prezesowi Renfe podczas wizyty, podkreślił, że ten kontrakt, największy w historii Alstom w Hiszpanii, umożliwił firmie podwojenie mocy produkcyjnych i zatrudnienia w centrum przemysłowym, które już zatrudnia ponad 1100 osób i jest jednym z największych w Europie.
"Projekt ten nie tylko gwarantuje nam obciążenie pracą w nadchodzących latach, ale także obejmuje ambitny plan rozwoju i inwestycji. Pozwoliło nam to opracować plan wzrostu i transformacji przemysłowej w Santa Perpètua w oparciu o trzy filary: ludzi, kapitał przemysłowy oraz cyfryzację i zrównoważony rozwój" - mówi Leopoldo Maestu.
W tym sensie Alstom zatrudnił ponad 500 nowych specjalistów w Katalonii w ciągu ostatnich dwóch lat. Zakład osiągnie swój historyczny szczyt aktywności w roku finansowym 2025-2026, kiedy produkcja nowych pociągów o dużej pojemności dla Renfe osiągnie pełną wydajność.
Kontrakt z Renfe oznacza również wzrost pośredniego zatrudnienia w Katalonii, ponieważ Alstom ma ponad 230 lokalnych dostawców, a w ubiegłym roku dokonał zakupów od katalońskich dostawców na kwotę ponad 212 milionów euro.
Nowe pociągi, składające się z 6 wagonów każdy (4 wagony jednopokładowe i 2 wagony dwupokładowe), będą mogły pomieścić ponad 900 pasażerów. 12 drzwi po każdej stronie, równomiernie rozmieszczonych wzdłuż pociągu, poprawia czas przebywania na stacji, przyspieszając przepływ pasażerów i zdolność transportową sieci podmiejskich. Ponadto przyszłe pociągi, w pełni dostępne dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, będą miały miejsca na krzesła dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz wielofunkcyjne miejsca na rowery, walizki, wózki dziecięce i inne.
Pod względem technicznym nowe pojazdy będą wyposażone w najnowocześniejszy sprzęt, aby poprawić niezawodność i punktualność. Ponadto wdrożona technologia pozwoli na zbieranie tysięcy danych na sekundę z całej floty. Te informacje w czasie rzeczywistym zapewnią bardziej efektywne podejmowanie decyzji operacyjnych, co przełoży się na lepszą obsługę osób dojeżdżających do pracy.
Pierwsze trzy jednostki, które są obecnie produkowane, zaczną krążyć w testach w nadchodzących miesiącach, inicjując tym samym proces walidacji i certyfikacji nowego taboru. Po zakończeniu tego procesu rozpocznie się produkcja seryjna pozostałych 198 jednostek, w celu dostarczania od 3 do 4 pociągów do Renfe każdego miesiąca.