Przewozy Regionalne likwidują pociągi interRegio

Przewozy Regionalne likwidują pociągi interRegio

31 lipca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Największy przewoźnik pasażerski w kraju, od 1 września ograniczy świadczenie usług w segmencie międzywojewódzkim. Z rozkładu jazdy znikną m.in. pociągi interRegio. Pozostaną jedynie składy kursujące między Warszawą i Łodzią. Jest to spowodowane realizowanym obecnie w firmie procesem restrukturyzacji mającym doprowadzić do uzyskania przez nią trwałej rentowności,

Przewozy Regionalne likwidują pociągi interRegio
Fot. Przewozy Regionalne

Z końcem sierpnia przestaną funkcjonować następujące połączenia interRegio: „Mewa", „Portowiec", „Warta", „Drwęca", „Mamry", „Spodek", „Lednica", „Szyndzielnia", „Giewont" i „Białowieża" (zastąpią ją pociągi Regio relacji Hajnówka – Siedlce – Hajnówka) oraz pociągi Regioekspres „Kowalski" i „Schmidt" kursujące z Poznania do Frankfurtu nad Odrą.

Od 1 sierpnia zostanie wstrzymana sprzedaż biletów na te pociągi oraz na wszystkie interRegiobusy. W ofercie Przewozów Regionalnych pozostanie sześć par pociągów kursujących na trasie Łódź – Warszawa – Łódź, które zamawia i finansuje Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego. Nadal uruchamiane będą także dwa międzynarodowe pociągi z Małkini i Ełku do Grodna (i z powrotem) finansowane przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

Od 1 września Przewozy Regionalne skoncentrują swoją działalność na obsłudze połączeń regionalnych, uruchamiając codziennie około 1600 pociągów Regio. Jak tłumaczy spółka, jej misją publiczną, do której pełnienia została powołana są połączenia tworzone przez spółkę na zamówienie właścicieli (samorządów wojewódzkich) obejmujące swoim zasięgiem jedno województwo lub sąsiadujące ze sobą regiony.

Do tej pory pociągi interRegio, Regioekspresy i interRegiobusy stanowiły uzupełnienie oferty PR. Jednak Przewozy Regionalne zdecydowały  o ograniczeniu świadczenia usług w tym segmencie z uwagi na realizowany obecnie w firmie proces restrukturyzacji mający doprowadzić do uzyskania przez nią trwałej rentowności, a tym samym umożliwiający przeprowadzenie inwestycji m.in. w nowy tabor, na czym mają skorzystać przede wszystkim pasażerowie. W ramach restrukturyzacji, zgodnie z regulacjami europejskimi, firma zobowiązana jest do uwolnienia części rynku, co realizuje właśnie m.in. poprzez rezygnację z obsługi połączeń interRegio.

Dodatkowo restrukturyzacja oznacza szeroko pojętą optymalizację. Zdecydowana większość pociągów IR kursujących na trasach krajowych ma charakter typowo komercyjny, czyli uruchamiana jest przez firmę samodzielnie, bez jakichkolwiek dotacji. Z przeprowadzonych analiz finansowych wynika, że wpływy ze sprzedaży biletów na te połączenia nie są w stanie pokryć kosztów związanych z ich uruchomieniem. Nie bez znaczenia pozostaje też aspekt techniczny, a przez to również jakościowy dla podróżnych – obecnie większość pojazdów przewoźnika nie jest przystosowana do obsługi połączeń dalekobieżnych.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Maszynista TLK z Gutkowa jest niewinny Maszynista TLK z Gutkowa jest niewinny
Następny artykuł Łódź Fabryczna: pierwsze tory już na stacji Łódź Fabryczna: pierwsze tory już na stacji