ČD kupiła więcej używanych wagonów Stadler RS1 w Niemczech

ČD kupiła więcej używanych wagonów Stadler RS1 w Niemczech

21 lutego 2024 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Kolejne cztery pojazdy z Niemiec są przeznaczone do eksploatacji w regionie Czech Środkowych.

 

Fot. Wikipedia

 

Koleje Czeskie zakupiły w Niemczech cztery kolejne wagony Stadler RS1, które zaczną kursować we wschodniej części regionu środkowoczeskiego po DB Regio, gdzie wcześniej jeździły jako seria 650. Jednocześnie przewoźnik ogłosił opóźnienie w rozpoczęciu modernizacji pozostałych wagonów tego typu.

Umowa została podpisana pod koniec ubiegłego roku, a w zeszłym tygodniu przewoźnik opublikował ją na profilu że za cztery pojazdy zapłacił 2,5 mln euro.

"Pojazdy zostały przetransportowane do Pragi, a w weekend trzy wagony pojechały dalej do zajezdni w Czeskiej Trzebowej. Jeden pozostał w Pradze. Przed wprowadzeniem do eksploatacji muszą przejść okresowy przegląd. Wagony są przeznaczone dla regionu środkowoczeskiego dla jego wschodnich obszarów", powiedział rzecznik ČD.

Wraz z zakupem nowych pojazdów przewoźnik zwiększył liczbę pojazdów RS1 w swojej flocie do 70. Jednak nie wszystkie z nich już jeżdżą: 11 pojazdów zakupionych w zeszłym roku czeka na modernizację, podobnie jak cztery nowo zakupione.

Obecnie rozpoczęła się modernizacja trzech wagonów od Heros Rail, którą przeprowadza spółka zależna ČD DPOV w swoich zakładach w Přerovie i Veselí nad Moravou.

"Pierwsze trzy wagony, pierwotnie eksploatowane przez niemieckie firmy, zostały już przetransportowane z Niemiec do Czech. W Niemczech przeszły one okresową renowację i instalację toalety bez barier. Tak zwana czeska modernizacja zostanie przeprowadzona w warsztatach w Přerovie przez naszą spółkę zależną DPOV. Wnętrza zostaną zmodyfikowane, w niektórych wagonach zostanie zainstalowana klimatyzacja, wszystkie otrzymają pokładową sieć wi-fi oraz gniazdka elektryczne 230 V i USB do ładowania elektroniki podróżnej, takiej jak telefony komórkowe, laptopy czy tablety" - mówi Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD ds. transportu pasażerskiego.

Wagony będą wyposażone w nowoczesny system informacyjny i zostaną pomalowane zgodnie z wymaganiami klienta. Zostaną one przystosowane do eksploatacji w sieci Zarządu Kolei. Na przykład w niektórych wagonach zostanie zainstalowany system sygnalizacji kolejowej i nowa łączność radiowa GSM-R oraz inne elementy.

Do DPOV trafi łącznie 11 wagonów z 1997 i 1998 roku, które były eksploatowane przez różnych przewoźników. Dwa z tej serii trafią do regionu Ústí nad Labem, gdzie uzupełnią już eksploatowane wagony tego samego typu i będą obsługiwać linie U21 Roudnice nad Labem - Bříza obec i U22 Vraňany - Strašov (- Bříza obec). Po modernizacji przewoźnik planuje rozmieścić dziewięć wagonów w regionie środkowoczeskim na zestawie operacyjnym Benešovsko. Będą tam obsługiwać połączenia z Benešova u Prahy do Vlašima, Sedlčan i Tábora. Zostaną one zdeponowane w zajezdni Tábor.

To nie jedyna modernizacja: 22 wagony Heros Rail przechodzą obecnie modyfikacje w ŽOS Vrútky. Będą one stopniowo pojawiać się w służbie w regionie Ústí nad Pardubicami. Niektóre z tych wagonów będą wyposażone w ETCS.

Wagony Stadler RS1 są obecnie jedynym nowoczesnym zamiennikiem dla wagonów serii 810. ČD oświadczyło wcześniej, że chce mieć ich około 100.