"Włoskie" pojazdy Pesy z silnikami Voitha

"Włoskie" pojazdy Pesy z silnikami Voitha

09 września 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Niższa emisja, mniejszy hałas - pierwszy pojazd Atribo dla Trenitalii z napędami Voith RailPack opuścił Pesę.

Fot. Voith

Pierwszy z 40 spalinowych zespołów trakcyjnych ATR220 zamówionych w Pesie przez Trenitalię niedawno pomyślnie przeszedł pierwsze uruchomienie. Trzyczłonowy pojazd wyposażony został w dwa napędy Voith RailPack. Specjalnie na potrzeby tego projektu silniki dostosowano do nowej normy emisji spalin Stage IIIB. Zakres dostawy Voith obejmuje także przekładnie trakcyjne T211, przekładnie osiowe SK/KE 485, wały Cardana oraz sprzęgi Scharfenberg. Pojazd został już przetransportowany do Włoch w celu uzyskania homologacji. Przekazanie do eksploatacji planowane jest na koniec bieżącego roku.

Potężny i oszczędny

Zintegrowany 6-cylindrowy silnik rzędowy Voith/MAN spełnia normy branży kolejowej oraz odpowiednie wymagania dotyczące trwałości, rentowności i stabilnej pracy. W celu osiągnięcia najwyższej efektywności energetycznej oraz zapewnienia zużycia paliwa na poziomie określonym w dyrektywie 97/68/WE dla etapu IIIB, silnik został wyposażony w układ oczyszczania spalin wykorzystujący technologię SCR (selektywnej redukcji katalitycznej). Proces ten, stosowany także w samochodach ciężarowych, polega na redukcji zawartych w spalinach szkodliwych tlenków azotu przy pomocy wtryskiwanego do układu wydechowego wodnego roztworu mocznika. Rozwiązanie to zostało zaprojektowane z myślą o przewoźnikach kolejowych i było już testowane w wielu aplikacjach.

Nowinką techniczną jest zastosowanie do uruchamiania silników kondensatorowego układu rozruchowego zamiast akumulatora. Zalety tego rozwiązania są oczywiste: znacznie niższa waga, wydłużony okres użytkowania akumulatorów rozruchowych, a przede wszystkim wyjątkowo skuteczny zimny rozruch.

Łatwiejsze sterowanie

Napędy Voith RailPack pozwalają Atribo rozwijać prędkości do 130 km/h. Ich sterowanie elektroniczne połączone jest z systemami sterowania wszystkich pozostałych komponentów układu. Wynikiem jest jeden wspólny interfejs, który gwarantuje optymalne zintegrowanie napędu z pojazdem. W ten sposób ułatwiono sterowanie napędem, monitorowanie i przesyłanie parametrów pracy do układu sterowania pojazdu, a także przeprowadzanie niezbędnych procedur diagnostycznych.

Z myślą o pasażerach, Voith znacząco obniżył również poziom hałasu układu chłodzenia. Optymalne ustawienie prędkości wentylatora jest zagwarantowane przez specjalnie stworzone w tym celu oprogramowanie. Hałas podczas postoju pojazdu na stacji został istotnie ograniczony.

Wieloletnia współpraca

Nowe zespoły trakcyjne ATR 220 Tr będą użytkowane w rejonach Toskanii, Abruzji, Kampanii, Kalabrii i Marche. Pojazdy zostały dodatkowo wyposażone w klimatyzację, urządzenia typu Internet-ready oraz kompleksowy system informacji pasażerskiej. Nowe Atribo ma długość 55,57 m i może jednorazowo przewieźć do 312 osób.

Współpraca Voith z Pesą trwa od wielu lat. Pierwszy Voith RailPack został zaprojektowany właśnie dla bydgoskiego producenta w 2001 r. Od tamtej pory Voith wyprodukował i dostarczył ponad 1000 RailPacków o szerokim zakresie mocy, które są eksploatowane w pociągach na całym świecie. Pierwszy spalinowy zespół trakcyjny Atribo dla Trenitalii opuścił Pesę.