Powrót pociągów pasażerskich na linię 221 Olsztyn Gutkowo – Braniewo

Powrót pociągów pasażerskich na linię 221 Olsztyn Gutkowo – Braniewo

13 grudnia 2023 | Autor: Szymon Suliński | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W niedzielę 10 grudnia 2023 roku w raz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy 2023/2024 po ponad 4 latach wróciły pociągi pasażerskie na 87 kilometrową, jednotorową, niezelektryfikowaną linię kolejową 221 Olsztyn Gutkowo – Braniewo. Ostanie pociągi w relacji Olsztyn Główny – Braniewo – Olsztyn Główny kursowały dnia 12 września 2019 roku, dzień później wprowadzona została zamiast nich autobusowa komunikacja zastępcza. Było to związane z rozpoczętą dnia 13 września 2019 roku, trwającą prawie rok modernizacją szlaku Olsztyn Główny – Olsztyn Gutkowo na linii 220. Jednak komunikacja zastępcza przetrwała tylko do końca marca 2020 roku, Warmińsko – Mazurski Urząd Marszałkowski argumentował jej likwidację małym zainteresowaniem podróżnych. Decyzja ta pogłębiła niestety wykluczenie komunikacyjne dla miast i wsi położonych wzdłuż linii Olsztyn Gutkowo - Braniewo.

 

2023-12-11 || Warmińsko - Mazurski szynobus SA133-016 oczekuje na odjazd z toru 8 przy peronie 4 modernizowanej stacji Olsztyn Główny, pociąg REGIO 95903 relacji Olsztyn Główny – Braniewo.               Fot. Szymon Suliński

Jej remont planowany był już od roku 2018, idealnym rozwiązaniem byłoby jednoczesne prowadzenie prac na linii 221 wraz z trwającą od 13 września 2019 roku do końca sierpnia 2020 roku modernizacją szlaku Olsztyn Główny – Olsztyn Gutkowo na linii 220. Jednak niestety pojawiły się różne problemy z finansowaniem, przetargami itp., było to dość często opisywane na różnych portalach. Tak też remont linii 221 Olsztyn Gutkowo – Braniewo rozpoczął się dopiero jesienią 2020 roku. Prace związane z wymianą torów i rozjazdów, remontem obiektów inżynieryjnych i przebudową peronów na przystankach osobowych najpierw objęły szlak Dobre Miasto – Orneta, następnie Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto oraz Orneta – Pieniężno. Prace na końcowym kawałku linii od Pieniężna do Braniewa rozpoczęto dopiero w sierpniu 2023 roku. Powstał również nowy przystanek osobowy Nowy Dwór koło Ornety.

 

2023-12-11 ||Warmińsko - Mazurski szynobus SA133-016 oczekuje na odjazd z toru 3 przy peronie 3 stacji Braniewo, pociąg REGIO 95914/5 relacji Braniewo - Chorzele. Był do drugi dzień kursowania pociągów REGIO do Braniewa po ponad 4 letniej przerwie. Fot. Szymon Suliński.

 

Na szczęście większość inwestycji została zakończona, dzięki czemu mieszkańcy Braniewa oraz innych miast i wsi położonych wzdłuż linii 221 w końcu doczekali się dnia 10 grudnia 2023 pociągów pasażerskich umożliwiających dojazd do stolicy Województwa Warmińsko – Mazurskiego - liczącego ponad 170 tysięcy mieszkańców Olsztyna.

Pociągi REGIO z Olsztyna Głównego do Braniewa na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego uruchamia Warmińsko – Mazurski Zakład POLREGIO w Olsztynie. Zatrzymują się na stacjach i przystankach osobowych: Olsztyn Śródmieście, Olsztyn Zachodni, Olsztyn Jezioro Ukiel, Olsztyn Redykajny, Olsztyn Gutkowo, Bukwałd, Cerkiewnik, Swobodna, Dobre Miasto, Bzowiec, Rogiedle, Lubomino, Orneta, Nowy Dwór koło Ornety, Henrykowo, Pieniężno, Żugienie, Wysoka Braniewska, Jarzębiec, Grodzie. W pierwszej edycji rocznego rozkładu jazdy 2023/2024 obowiązującej od 10 grudnia 2023 do 09 marca 2024 rozkład jazdy pociągów REGIO Olsztyn Główny – Braniewo – Olsztyn Główny wygląda następująco:

 

Niektóre z pociągów pojadą w wydłużonej relacji Braniewo – Chorzele i Chorzele - Braniewo, na odcinku Szczytno – Wielbark – Chorzele również następuje reaktywacja połączeń, ale na to przydałoby się poświęcić oddzielne opracowanie.

Transport kolejowy jest najbardziej ekologicznym i wygodnym środkiem transportu. Niezwykle istotne są działania zapewniające możliwość wykorzystywania pociągów do codziennego podróżowania przez miliony ludzi. Każdy powrót połączeń kolejowych i ograniczanie wykluczenia komunikacyjnego jest godny pochwały. Jednak po poddaniu analizie wprowadzonego rozkładu jazdy pociągów REGIO na odcinku Olsztyn Główny – Braniewo nasuwa się wiele wniosków.

W dni powszednie ofertę przewozową jak na początek po ponad 4 latach od zawieszenia przewozów można określić jako przyzwoitą - uruchamianych jest 5 par pociągów REGIO w miarę rozsądnych godzinach ( przed zawieszeniem były tylko 3 pary w dni powszednie). Ale niestety liczba pociągów w soboty, niedziele i święta jest mocno okrojona…W soboty z Olsztyna do Braniewa pojedzie tylko 1 pociąg, w niedziele 2, a z Braniewa do Olsztyna w soboty 2 pociągi , w niedziele 1…Województwo Warmińsko – Mazurskie niestety słynie z bardzo skąpej oferty przewozowej na swoim terenie, zwłaszcza w weekendy co można dostrzec również na innych liniach. Owszem zapewne problemem jest brak odpowiedniej ilości środków finansowych, ale jakoś inne województwa a zwłaszcza Województwo Dolnośląskie pokazują, że można…Jako wzór można stawiać reaktywację również dnia 10 grudnia 2023 roku aż po 27 latach połączeń kolejowych na odcinku Gryfów Śląski -  Świeradów Zdrój. Przewoźnik Koleje Dolnośląskie uruchamia na tym odcinku 9 par pociągów i to każdego dnia.

 

2023-12-11 || Warmińsko – Mazurski szynobus SA133-016 podczas postoju na torze 3 przy peronie 2 wyremontowanej stacji Olsztyn Gutkowo, pociąg REGIO 95914/5 relacji Braniewo – Chorzele. Fot. Szymon Suliński

 

W organizacji połączeń kolejowych trzeba brać pod uwagę wiele czynników. Po pierwsze nie można zakładać, że wszyscy pracują standardowo od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00 – 15.00. W wielu branżach pracownicy pracują na zmiany po 12 godzin, czy też po 8 w różnych przedziałach czasowych oraz przede wszystkim także w soboty, niedziele i święta. Dla większości takich osób rozkład jazdy na odcinku Olsztyn – Braniewo nie będzie w pełni spełniał potrzeb i nie zachęci do korzystania z kolei jako codziennego środka transportu. Komu opłacać się będzie kupić bilet miesięczny jeżeli w sobotę czy niedzielę ma do dyspozycji taką skąpą ofertę? Żeby dojechać do pracy w weekendy takie osoby będą musiały korzystać z samochodów. A studenci zaoczni, których wielu studiuje w Olsztynie jak mają dojechać i wrócić z zajęć gdzie np. w soboty jedyny pociąg z Olsztyna do Braniewa rusza o godzinie 12.18? Po drugie z kolei chcieliby również korzystać nie tylko ludzie dojeżdżający do pracy i szkół, ale także osoby np. w celach turystycznych, jadące do instytucji kultury, na wydarzenia sportowe itp. Olsztyn jest bardzo atrakcyjnym miastem z licznymi jeziorami. Przykładowo rodzice z dziećmi mieszkający w miejscowościach i na wsiach wzdłuż linii 221 chcieliby w weekend pojechać na wycieczkę do stolicy województwa – jak mają wybrać pociąg jako środek transportu jeżeli spółka POLREGIO zapewnia w soboty jedyny powrót z Olsztyna o godzinie 12.18 a w niedzielę z Braniewa rusza jedyny pociąg o godzinie 19:02?

Również atrakcyjne dla turystów  są położone na linii 221 warmińskie miasta: Dobre Miasto – ponad 10 tysięcy mieszkańców, Orneta prawie 9 tysięcy mieszkańców, Pieniężno prawie 3 tysiące mieszkańców oraz Braniewo prawie 17 tysięcy mieszkańców. Ludziom z okolicznych wsi również przyda się dostateczna liczba pociągów każdego dnia, zapewniająca możliwość przemieszczania się po okolicy.

 

2023-12-11 ||Warmińsko – Mazurski szynobus SA133-016 oczekuje na odjazd z toru 3 przy peronie 3 stacji Braniewo, pociąg REGIO 95914/5 relacji Braniewo – Chorzele. Fot. Szymon Suliński

 

Jak już wcześniej wspomniałem każdy powrót połączeń kolejowych jest godny pochwały, ale również należy reaktywację przeprowadzać rozsądnie z myślą o potencjalnych podróżnych…Uważam, że przy 5 parach pociągów na danej linii oferta w weekendy nie powinna być uszczuplana. Wtedy dopiero kolej można traktować jako poważny środek transportu i zrezygnować z dojazdów prywatnymi samochodami na rzecz  pociągów.  

Również na początku nie powala na kolana czas przejazdu. Patrząc na rozkład jazdy najszybszy pociąg z Olsztyna Głównego do Braniewa jedzie równo 2 godziny, a w rozkładzie jazdy 2018/2019 najszybszy pociąg jechał 1 godzinę 58 minut…Jak to się ma do przeprowadzonego w ostatnich latach remontu odcinka Olsztyn Gutkowo – Braniewo? Jak można wyczytać w komunikatach PKP PLK S.A. prace kosztowały łącznie ponad 460 mln zł. netto…Jaka jest korzyść z tego remontu porównując czas przejazdu? Poza nowoczesnymi peronami na przystankach osobowych niezauważalna …PKP PLK podaje również, że maksymalne prędkości na odcinku Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto mają wynosić do 100 km/h a na odcinku Dobre Miasto – Braniewo zaledwie do 70 km/h…Jak to możliwe, że po ułożeniu nowego toru dla lekkich autobusów szynowych będzie obowiązywała tak niska prędkość między Dobrym Miastem a Braniewem? Jest wiele linii w dużo gorszym stanie technicznym a szybkości są wyższe… Mam nadzieję, że to tylko stan przejściowy związany z czasem potrzebnym na ustabilizowanie toru…Obecnie jest jeszcze wprowadzonych wiele miejscowych ograniczeń prędkości zwłaszcza w okolicach przejazdów kolejowo – drogowych. Po ich zniesieniu całkowity czas jazdy powinien zostać skrócony chociaż kilka minut. Należy też wspomnieć, że remont nie objął stacji Orneta a także posterunku bocznicowego i przystanku osobowego Pieniężno. Pozostały stare tory i perony w kiepskim stanie technicznym, przejazd przez Ornetę i Pieniężno odbywa się z ograniczeniem prędkości do 40 km/h.

 Mimo wielu zastrzeżeń odnośnie czasu przejazdu jak też liczby pociągów w weekendy warto zachęcić mieszkańców miast i wsi położonych wzdłuż linii 221 Olsztyn Gutkowo - Braniewo do korzystania z kolei i wierzyć że frekwencja w pociągach będzie zadowalająca.