Sarajewo zamówiło więcej tramwajów od Stadlera

Sarajewo zamówiło więcej tramwajów od Stadlera

09 stycznia 2024 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Tramwaje Stadlera zastąpią czeskie tramwaje w Sarajewie. Stadler Rail dostarczy do Sarajewa dziesięć kolejnych tramwajów Tango NF3. Rząd kantonu Sarajewo zdecydował się skorzystać z opcji na zamówienie dodatkowych piętnastu tramwajów.

 

Sarajewo zamówiło więcej tramwajów od Stadlera
Fot. Stadler Rail

 

Umowa, podpisana pod koniec ubiegłego roku, została ogłoszona przez rząd na jego stronie internetowej. Podpisanie odbyło się na pokładzie pierwszego nowego tramwaju, który już przybył do Sarajewa. Pierwszy tramwaj z opcji ma zostać dostarczony w ciągu 19 miesięcy, a cały kontrakt ma zostać zakończony w 2026 roku.

Sarajewo sfinansuje zakup z pożyczek z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. "Po 40 latach do Sarajewa dotarł nowy tramwaj. Po podpisaniu umowy na zakup dodatkowych tramwajów i wyposażenia jestem pewien, że w nadchodzących latach będziemy mieli najlepszy transport publiczny w regionie" - powiedział minister transportu Adnan Steta. Tramwaje z opcji będą miały takie same parametry jak pierwsze zamówienie. Wartość podpisanej umowy na nowe tramwaje wynosi 29,7 mln euro.

Siostra ostrawskich tramwajów

Tramwaje Tango NF3 miały swoją premierę we wrześniu ubiegłego roku na targach Trako w Gdańsku. Młodsza "siostra" ostrawskich tramwajów, Tango NF2, ma wyraźnie czeski ślad: za jej rozwój, podobnie jak w przypadku ostrawskich wagonów, odpowiadał Stadler Praha.

"Tramwaj jest oparty na modelu ostrawskim, konstrukcja jest podobna. Ale poza tym jest to w dużej mierze zupełnie inny tramwaj" - mówi Jakub Barla, który kierował zespołem projektowym nowego pojazdu. Na przykład w obszarze podwozia połowa siedzeń jest dostępna bez żadnych stopni, system ogrzewania i wentylacji został przeprojektowany, a kabina motorniczego jest większa.

W porównaniu do ostrawskiego tramwaju Tango NF2, tramwaj w Sarajewie jest o sześć metrów dłuższy i mierzy 31 metrów. Z drugiej strony tramwaje są węższe, mają 2,4 metra szerokości, podczas gdy w Ostrawie są o 10 centymetrów dłuższe. Pojemność tramwaju wynosi 79 miejsc siedzących. Stadler musiał poradzić sobie, na przykład, z wymogiem stałej masy ładunku dla każdej osi podczas projektowania tramwaju.

Nowe tramwaje będą stopniowo zastępować starsze tramwaje w Sarajewie, w tym czeskie tramwaje K2, które nadal jeżdżą.

Montaż rozpoczął się wiosną ubiegłego roku w zakładzie Stadlera w Siedlcach, a od końca ubiegłego roku nadwozia są spawane w Środzie Wielkopolskiej. Kontrakt obejmuje również trzy lata pełnej konserwacji i serwisowania tramwajów, a Stadler buduje swoje zakłady w Sarajewie.